Mobilen er blevet en uundgåelig del af vores hverdag.
Den fungerer som vores digitale assistent og indeholder alt fra kørekort og bankoplysninger til personlige billeder og adgang til sociale medier.
For år tilbage kunne den samtidig bruges til at vise i kørekortet, så man ikke var afhængig af det fysiske kort.
Men nu bliver det faktisk endnu nemmere.
Borgere i Lolland Kommune får nemlig mulighed for en nemmere og mere digital tilgang, når de skal udfylde lægeattesten til kørekortet.
Med den nye digitale løsning på borger.dk kan man ved hjælp af MitID udfylde den første del af attesten – kendt som Del A – online. Det betyder, at man slipper for at håndtere fysiske blanketter og i stedet kan klare dele af processen hjemmefra.
Det skriver lolland.dk.
Når Del A er udfyldt digitalt, overføres oplysningerne automatisk til lægens journalsystem.
Dernæst skal man møde op hos sin læge for at udfylde resten af attesten sammen, før den kan benyttes hos Borgerservice.
Muligheden er relevant for køreskoleelever, personer, der skal forny kørekort i de større kategorier, eller borgere med helbredssager, hvor der kræves en lægeattest.
Løsningen er i første omgang frivillig, så borgerne selv kan vælge mellem den digitale eller den traditionelle fysiske blanket - men fra den 1. juni 2025 bliver det obligatorisk at anvende den digitale løsning.
For dem, der er fritaget fra MitID, fortsætter processen som hidtil.
Det betyder, at attesten skal udfyldes på papir hos lægen og efterfølgende afleveres i en lukket kuvert til Borgerservice.
Og selvom man skulle være fritaget fra Digital Post, er det stadig muligt at udfylde attesten digitalt.
Efter udfyldelsen af Del A online kan man downloade en kvittering og vil yderligere modtage to kvitteringsbreve med posten; et efter udfyldelsen af Del A og et efter det afsluttende møde hos lægen.
Borgere, der er medlem af Sygesikring Gruppe 2, skal dog fortsat følge den traditionelle procedure. Her udfyldes lægeattesten hos lægen via en fysisk blanket og afleveres på samme vis i en lukket kuvert hos Borgerservice.