Der har ikke været meget at skrive hjem om for MitID siden der blev taget hul på den nye uge.
I flere dage har et utal af danskere nemlig oplevet samme problem med MitID.
Siden mandag har en fejl i MitID voldt store problemer for de brugere, der benytter tjenesten via en Android-enhed.
MitID-tjenesten, som er nøglen til adgangen til en række offentlige og private services som netbank og e-Boks, har efterladt brugere som Bo Petersen i en meget vanskelig situation.
Det skriver B.T.
Den 58-årige Bo, der er tydeligt frustreret over fejlen:
"Jeg er kraftedeme rasende på dem. Jeg er totalt låst og kan hverken betale min husleje eller telefonregning. Sidstnævnte bliver lukket den 4. februar, hvis jeg ikke betaler”, udtaler han.
Hans situation er blevet forværret af en nylig opdatering fra Google til Androids styresystem, der kræver scanning af en QR-kode, hvilket ifølge Digitaliseringsstyrelsen har gjort det ‘praktisk talt umuligt’ for ramte brugere at benytte MitID.
Digitaliseringsstyrelsen er bekendt med problemet, og de forsikrer, at en løsning er på vej:
“Vores leverandør arbejder stadig på højtryk for at løse udfordringerne for de brugere af Android-telefoner, der oplever problemer med MitID. Leverandøren er i gang med at teste en løsning, og det estimeres, at der kommer en løsning i løbet af fredag".
Efter at have mistet sin telefon og købt en ny, som er en Android, skal Bo begive sig ud på en køretur på hele to timer for at besøge sin bank.
Selv et råd om at benytte alternative browsere til MitID har vist sig at være et problem for Bo, der står uden en computer eller tablet.
Han forklarer, at han har forsøgt sig mere flere forskellige browsere, men at det hjælper lige lidt.