Forligspartierne om metrobyggeriet har indgået en aftale om en såkaldt nabopakke. Det siger transportminister Magnus Heunicke (S).
Pakken giver blandt andet støjplagede metronaboer ret til genhusning og skønnes samlet at koste 300 millioner kroner, som betales af Metroselskabet.
- Jeg er glad for at have en aftale på plads. Et bredt flertal skaber klarhed for metronaboerne, siger ministeren om pakken, som altså er faldet på plads uden De Konservative, som ellers er med i forligskredsen bag metrobyggeriet.
Men udsigten til flere års forsinkelser og ekstra udgifter i milliardklassen på grund af klager fra støjplagede naboer kræver handling nu, siger ministeren.
- Det er mig pålagt at handle, når projektet skrider i en sådan grad. De Konservative mangler lederskab for hele hovedstaden, siger Magnus Heunicke om De Konservatives tøven for at stemme ja til nabopakken.
- Det er vigtigt for os, at vi overholder alle frister, for hver måned fordyrer projektet med 100 millioner kroner, og naboerne må leve med usikkerhed. Så vi er nødt til at handle, siger transportministeren.
Nabopakken giver blandt andet københavnere, der plages af støj fra byggeriet af den nye metrolinje, ret til genhusning på Metroselskabets regning.
Beboerne har hidtil kun haft begrænset adgang til genhusning i et antal lejligheder ejet af Metro selskabet, men fremover skal de have et decideret krav på en erstatningsbolig.
Metronaboerne kan også vælge at lade Metroselskabet købe deres bolig til markedspris, og hvis de vælger at blive boende, har de bedre mulighed for at få erstatning.
Det maksimale beløb er fortsat 20.000 skattefrie kroner om måneden til de mest støjplagede naboer, men flere kan få erstatning i længere perioder.
Til gengæld fjernes altså metronaboernes mulighed for at klage til Natur- og Miljøklagenævnet, og det var den del af pakken, som De Konservative var mest skeptiske over.
Nabopakken er dermed vedtaget af et bredt flertal i Folketinget bestående af regeringspartierne, SF, Venstre og Dansk Folkeparti.
Ifølge Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen er det udsigten til store ekstraregninger for metroen, der kræver politisk indgriben.
- Der er opstået en meget alvorlig situation for metroprojektet, og det bliver dyrere, hvis vi ikke handler nu, siger han.
/ritzau/