Når portene åbnes til Roskilde Festivals campingplads søndag aften, kan de første gæster slå lejr på grønne og uberørte arealer.
Men der går sjældent mere end et par dage, før campingpladsen ligner en slagmark fra et parallelt univers, hvor de primære våben er øldåser, forkomne madvarer og selvdødt campingudstyr.
- Når vi spørger publikum, så synes de ikke, at affaldet på campingpladsen er det fedeste eller lækreste ved festivalen, konstaterer festivalens talsperson, Christina Bilde, som tilføjer:
- Men når naboerne ikke rydder op, så gider man heller ikke selv at gøre det.
Arrangørerne fik sidste år en gruppe forskere fra CBS til at undersøge affaldsproblemet på festivalen. En af dem var videnskabelig assistent i forbrugeradfærd Jesper Clement.
Han mener ikke, at festivalgængernes affaldsadfærd er anderledes, end den man ser hos den gennemsnitlige dansker. I stedet mener han, at Roskilde Festival selv bærer ansvaret for den snavsede campingplads.
- De har ikke taget det alvorligt. I stedet har de brugt en masse fine ord om, at de er en grøn festival, men det er de ikke, erklærer Jesper Clement, som uddyber:
- Der er ikke et system til at rydde op. Det svarer til, at renovationen i Silkeborg blev foretaget af fire små pick-up-trucks og en flok frivillige. Så tror jeg også, at affaldet ville flyde i gaderne.
I år vil festivalen flytte fokus fra, at det skal være sjovt at samle affald, til at det skal være nemt. Derfor er det opsat 400 nye affaldsstativer, og som noget nyt vil der hver formiddag være en såkaldt "clean hour", hvor der indsamles affald, og gæsterne opfordres til at deltage.
- Vi kommer ikke til at opnå en fuldstændig ryddet campingplads i år. Succeskriteriet er, at man får oplevelsen af et mere ryddet campingområde, siger Christina Bilde.
/ritzau/