Der er noget helt særligt ved Rema 1000, som danskerne har taget til sig.
Med sit enkle koncept og faste lave priser har Rema 1000 vundet hjerterne landet over, og mange danskere værdsætter, at de her kan få kvalitet til en pris, der ikke springer budgettet.
Det er netop enkelheden, de gode tilbud og den jordnære atmosfære, der gør, at danskerne har et særligt forhold til deres lokale Rema 1000.
Med mere end 400 butikker i Danmark er den norske supermarkedskæde også til stede over hele landet.
Rema 1000 har i de senere år opnået stor popularitet blandt danske forbrugere, som i stigende grad foretrækker den norske discountkæde frem for andre aktører på markedet.
Som en af landets førende discountkæder tilbyder de også dagligvarer til rimelige priser, men i takt med, at prisstigningerne er steget markant i de seneste år, mærker selv de trofaste Rema-kunder effekten af dyrere indkøb.
Derfor tager Rema 1000 nu kampen op for at presse priserne ned og lægger et massivt pres på leverandører af dyre mærkevarer.
Kommunikationschef i Rema 1000, Jonas Schrøder, lægger ikke skjul på sin kritik af de høje priser på kendte brands:
"Der er nogle brands, der kraftigt bør overveje, hvorfor de synes, deres mærkevarer skal have så høj værdi, når kunderne ikke vil betale det. Så samler varen bare støv - og vi driver jo ikke museum og tager entre", lyder det fra ham til B.T.
Ifølge ham har inflation og øgede leveomkostninger fået Rema 1000’s kunder til i stigende grad at vende sig mod kædens egne mærker, der ofte er markant billigere.
Kunderne, som nu er 'ekstremt opmærksomme' på prisforskellene, vælger i højere grad Rema 1000’s egne varer fremfor kendte brands.
Morgenmadsprodukter er et godt eksempel, hvor Kellogg's cornflakes sælges til 45 kroner for 500 gram, mens Rema 1000’s eget mærke koster 22 kroner for 750 gram.
På trods af prisforskellen fastholder Kellogg's kvaliteten som et argument for de højere priser, men ikke desto mindre foretrækker kunderne Rema 1000's egne produkter til en noget lavere pris.
Også på chipsmarkedet ses store prisforskelle.
Kims' sour cream-chips på 170 gram koster 28,50 kroner, mens Rema 1000’s chips sælges for 11,50 kroner for 250 gram.
Da Jonas Schrøder bliver forholdt hvad han gerne vil sige til de kunder, der godt vil betale nogen ekstra penge for at købe et særligt mærkes mad på grund af kvaliteten i stedet for et billigere mærke, er han klar i spyttet:
"At vi har det på hylderne, hvis der er nok efterspørgsel. Ellers vil jeg anbefale at prøve Gram Slot (leverer økologiske varer til Rema 1000 red.) eller vores eget mærke, der jo kan overraske", fortæller pressechefen videre, og opfordrer de kunder, der er villige til at betale ekstra for kendte mærker, til at prøve Rema 1000’s egne produkter.