Der er løbet meget vand i åen for PostNord, der i årevis har været for skud for både deres høje priser og forsinkelser.
Men kritikken af virksomheden ser bestemt ikke ud til at aftage.
Nu, med et nyt udbud på blindepost, har PostNord igen fået hårde ord med på vejen – særligt fordi konkurrenten Dao nu har overtaget opgaven med blindepost.
PostNord ønskede nemlig næsten tre gange så meget som Dao for opgaven.
Det skriver Altinget baseret på aktindsigter.
Dao vandt blindepost-udbuddet med et bud på 13,7 millioner kroner om året, mens PostNord krævede hele 38,5 millioner for samme opgave.
Professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh, lægger ikke skjul på, at det høje bud kan indikere, at PostNord i realiteten ønsker at undgå opgaver, der ikke er profitable.
Ifølge professoren tyder det på en skiftende strategi hos PostNord, hvor pakker får forrang over breve i virksomhedens fremtidige satsninger.
Afviser
Hos PostNord afviser man dog, at prisen skulle være et forsøg på at undgå opgaven.
Kommunikationsdirektør Andreas Brethvad sætter to streger under, at 'buddet reflekterer, at det skal være rentabelt at løse en opgave'.
Dermed understreger PostNord, at den høje pris snarere er en afspejling af de faktiske omkostninger ved opgaven end et forsøg på at trække sig.
Blindepost-udbuddet er det første af tre planlagte udbud i kølvandet på den nye postlov, der fjerner den tidligere befordringspligt.
I årevis har befordringspligten sikret PostNord store millionbeløb til at opretholde postservicen, men nu skal også udlandspost og post til små øer i udbud.