Populær tøjgigant mister 2 millioner kunder - men det stopper ikke her

Emil Martesen

28 uger siden

|

07/05/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det stopper ikke her.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Zalando står ansigt til ansigt med udfordrende tider.

Trods en fast kundebase på næsten 50 millioner europæere, har den tyskbaserede virksomhed oplevet et markant fald i antallet af aktive kunder over det seneste år.

Ifølge virksomhedens regnskab for det første kvartal, som blev offentliggjort tidligere på ugen, er antallet af aktive kunder faldet til 49,5 millioner, og det er en nedgang på 1,7 millioner sammenlignet med året før.

Sådan skriver Ekstra Bladet.

Nedgangen i kundebasen er ledsaget af et fald i antallet af ordrer fra 56,7 millioner til 55,2 millioner.

Men det stopper ikke her.

På trods af denne nedgang i volumen, viser regnskabet dog også en stigning i den gennemsnitlige værdi af indkøbskurven fra 57,3 euro til 60,4 euro, og det har hjulpet med at løfte den samlede omsætning med 1,3 procent til næsten 3,3 milliarder euro.

Det sætter to streger under, at den økonomiske dynamik er særdeles interessant. For selvom færre kunder og færre ordrer kunne antyde problemer, har den øgede gennemsnitlige ordreværdi hjulpet Zalando til at opretholde en stigning i omsætningen. Mere specifikt har virksomheden oplevet en forbedring i sit driftsresultat før renter og skat, som steg til 28,3 millioner euro i kvartalet sammenlignet med et mindre tab på 700.000 euro i samme periode sidste år.