En lang række danskere lægger hver dag vejen forbi dagligvarebutikkerne.
Indimellem sker der uventede ting i butikkerne, og forleden var ingen undtagelse, da en usædvanlig episode udspillede sig i en lokal Netto-butik.
Hændelsen fandt sted, da en mand ved navn René, som sidenhen delte sin oplevelse på Facebook, stod ved kassen for at betale sine varer.
I opslaget, som René delte i gruppen "Behandl Mennesker Ordentligt, Christiansborg", beskriver han situationen, der opstod, da det elektroniske betalingssystem pludselig gik ned.
"Jeg stod ved kassen. Var ved at betale for de varer, jeg skulle købe ind i Netto... Pludselig gik det elektroniske betalingsservice ned, og alle dem, der skulle betale med kort/elektronisk, kunne ikke betale... de kunne ikke købe noget, fordi de ikke havde nogen kontanter på sig," skriver René.
"Bevar kontanterne"
René bemærkede videre, at de kunder, som havde kontanter med sig, kunne gennemføre deres køb uden problemer.
Derfor kommer han nu med et opråb:
"Bevar kontanterne!!! Det er for usikkert at satse 100% på elektronisk betaling," skriver han til slut i sit opslag, som sidenhen har fået masser af kommentarer og er blevet næsten 1.000 gange.
Mens flere støtter René ved at skrive "Kontanter er suveræne" og "Bevar den danske krone", er der andre, der er mere skeptiske over for opslaget.
En bruger påpeger for eksempel, at Renés anekdote kunne være en løgnehistorie, men hertil svarer René følgende:
"Nå! Hvorfor tror du det? Jeg har da stået sådan i føtex Randers - og i Herning Storcenter. Hvor alt var slukket i flere timer. Så muligt er det."
Selvom elektroniske betalingsmetoder er blevet normen for mange, viser episoder som denne, at der stadig kan opstå tekniske udfordringer, som gør kontanter til et vigtigt alternativ.