Partierne bruger millioner på EU-valgkampen

admin

10 år siden

|

21/05/2014

Dagens topnyheder

De danske partier bruger samlet set i omegnen af 20 millioner kroner i kampen om de 13 danske pladser i EU-Parlamentet. Det oplyser partierne i en rundringning, som Ritzau har foretaget.

Venstre er igen i år højdespringer med et budget på 6,3 millioner kroner. Derefter kommer Socialdemokraterne, som regner med at bruge lidt mere end de 3,5 millioner kroner, partiet brugte på EU-valgkampagnen i 2009.

På papiret burde det give Venstre et forspring i valgkampen, men det største beløb giver ikke nødvendigvis det bedste resultat, vurderer valgforsker Karina Kosiara-Pedersen fra Københavns Universitet.

- Vi kan ikke se en direkte sammenhæng mellem de kampagneregnskaber, der fremgår af partiernes regnskaber, og deres resultater på valgaftenen. Traditionelt set bruger de borgerlige partier flere penge i valgkampen, men det sætter dem ikke automatisk foran, siger hun.

Oveni partiernes budgetter kommer de ukendte beløb, som kandidaterne selv, sponsorer og partiernes lokalafdelinger spytter i valgkampens pengekasse.

- Vi kan se, at der er en sammenhæng mellem, hvor meget kandidaterne bruger og deres personlige stemmer. Spidskandidater har selvfølgelig større sandsynlighed for at blive valgt, og derfor er de måske også villige til at bruge flere penge, siger Karina Kosiara-Pedersen.

Partiernes budgetter til valgkampen er nogenlunde i samme størrelsesorden som ved valget i 2009, og det overrasker Karina Kosiara-Pedersen.

- Den her valgkamp handler ikke kun om EU - den handler også om at profilere partiet indenrigspolitisk. Der er altid en national kontekst ved EU-valg, og i år er den måske endnu vigtigere, fordi valgkampen til Folketinget reelt er gået i gang.

Dansk Folkeparti regner i år med at bruge 3,1 millioner kroner på EU-valgkampagnen, mens SF, Liberal Alliance og Folkebevægelsen mod EU bruger lidt over en million kroner hver. De Konservative oplyser som de eneste ikke om budgetter til valgkampagner.

/ritzau/