Mange moderne dieselbiler har et AdBlue-system med separat tank til urea. Stoffet sprøjtes ind i udstødningssystemet for at reducere emissioner af skadelige gasser i udstødningen, herunder NOx. Mange bilejere har dog oplevet problemer med dette system.
I februar i år indledte importørerne af Opel, Citroën og Peugeot en tilbagekaldelse af deres varebiler, fordi AdBlue kunne fryse i tanken, når temperaturen faldt til under -15 grader.
For nylig har mange ejere af biler fra Stellantis-koncernen (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep) rapporteret, at de modtager beskeder fra AdBlue-systemet, der siger "Fejl på anti-forureningssystemet" eller "Kan ikke starte omkring XXX kilometer ".
Føreren skal normalt modtage en advarsel, når AdBlue-tanken er ved at være tæt på at være tom. Det er ikke sket, og ifølge car-recalls.eu kan det få bilen til at stoppe og ikke starte. Det skriver Dinside.
Skadelige NOx-emissioner
Nu tilbagekalder Stellantis over en million biler, fordi de kan undlade at advare om, at SCR-katalysatoren ikke længere fungerer korrekt. Årsagen skal være forkert kalibrering af AdBlue-pumpen.
Det kan igen føre til, at bilerne har høje emissioner af skadelige udstødningsgasser som nitrogendioxid (NO2).
I alt 34 bilmodeller er berørt. Det vil sige langt de fleste nyere modeller med en såkaldt Euro 6 dieselmotor fra disse mærker. En komplet liste over hvilke modeller og årgange der gælder, kan findes her.