Ny IC4-ballade: DSB tilbageholdt viden om revner

admin

10 år siden

|

24/05/2014

Dagens topnyheder

DSB har ignoreret vigtige oplysninger fra en rapport om IC4-togene, som selskabet selv har bestilt, skriver Jyllands-Posten.

DSB fik i 2011 tyske Schaeffer Technology til at vurdere togets skader, og konklusionen lød, at der var tale om et træthedsbrud.

Alligevel valgte DSB ikke at give oplysningerne videre til konsulentvirksomheden Atkins, som skulle komme med en samlet vurdering af IC4-projektet til politikere og regeringen.

På trods af rapporten fra Schaeffer Technology valgte DSB i stedet i samarbejde med italienske AnsaldoBreda at holde fast i udlægningen om, at IC4-togenes revner skyldes påkørsler af sporstoppere i forbindelse med en menneskelig fejl.

Sagen får nu flere trafikordførere i Folketinget op ad stolene, mens transportminister Magnus Heunicke (S) først og fremmest kræver en grundig redegørelse fra DSB.

Han kalder det over for Jyllands-Posten "ufatteligt", at DSB tilbageholdt vigtig viden fra konsulentvirksomheden, og det er samtidig "uforståeligt", at DSB har ignoreret en rapport, som selskabet selv har bestilt.

Venstres trafikordfører er en af de mange politikere, der kræver en grundig undersøgelse.

- Jeg var med til at presse på for, at vi fik Atkins-rapporten, som skulle få alt frem i lyset. Derfor bliver jeg vred over, at alt alligevel ikke er indgået i rapporten.

- Dette er en uhyrlig alvorlig sag. Der skal graves i, hvad der er sket. Hvor højt oppe fra har det være en ordre, at rapporten skulle skjules, spørger Kristian Pihl-Lorentzen (V) over for Jyllands-Posten.

DSB's sikkerhedschef, Lars Nordahl Lemvigh, var ikke en del af ledelsen dengang.

- Man har vurderet, at påkørslerne af sporstoppere efterfølgende har ført til metaltræthed, men ellers tilkommer det ikke mig at vurdere, hvordan man har handlet og vurderet dengang, siger han til Jyllands-Posten.

/ritzau/