Til sommer sender både Volkswagen og Fiat gasbiler ud på det danske marked.
Det betyder, at man snart kan gå ned til den lokale forhandler og bestille en Volkswagen EcoUp! eller en Fiat Panda, som kører på CNG, der er naturgas til biler.
Mercedes har allerede gasbiler på programmet, og Audi planlægger at sende sin Audi A3 TCNG ud på det danske marked i begyndelsen af 2014. Opel overvejer desuden, om gas-Zafira'en kan sælges i Danmark.
Det skyldes primært et nyt energiforlig, som bidrager med 20 millioner kroner til udbygning af infrastrukturen for gas i Danmark. Det har gjort Danmark mere attraktivt for producenterne.
Derudover er afgiftssystemet ændret, så gasbilerne kan benytte sig af det skattefradrag, som biler, der kører over 18 kilometer på literen, får.
Steffen Holm, pressechef i Fiat Danmark, er glad for, at det danske marked endelig er blevet gjort attraktivt i forhold til gas.
- Nu ser det også ud som om, at det miljørigtige biogas kommer i hanerne, så gasbilerne for alvor kan sænke C02-udledningen blandt biler i Danmark. Det, kombineret med, at indkøbsprisen begynder at ligne noget, får Fiat til at gå ind på det danske gasmarked, siger Steffen Holm til Ingeniøren.
Fiats udmelding kommer i forlængelse af Volkswagens besked tirsdag, om at de henter gasbiler hjem til de danske butikker. De vil kunne købes til sommer.
Søs Righolt Illum, pressechef i Volkswagen, siger:
- Penge fra energiforliget til gas, skattefradraget samt en registreringsafgift, som næsten lukker hullet mellem vores EcoUp! og den traditionel Up, gør udslaget.
Hos FDM er man glad for, at bilbranchen har fået en anelse bedre betingelser for at sælge gasbiler i Danmark. Men vender man blikket væk fra storkunder og kommuner, så ser det meget sort ud.
Det skyldes den danske registreringsafgift, som er skyld i, at eksempelvis Fiat må lægge godt 25.000 kroner oven i prisen på sin Panda Van med gas i forhold til en almindelig dieseludgave.
- Som privatkunde får man absolut intet ud af at købe en gasbil med det tillæg, som vores skandaløse registreringsafgift stadig presser op for gasbiler. Beklager, men så skal man næsten være idiot, hvis man køber en gasbil, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM Motor.
Han henviser samtidig til, at infrastrukturen i Danmark ellers er noget nær unik i forhold til at få banket gastankstationer op og udnytte det naturgasnet, som i forvejen ligger i jorden.
- Vi har alle muligheder for gas til biler i Danmark, og så er det jo en gåde, at vi stadig skal kæmpe med registreringsafgiften, som er dybt forældet og ikke lukker op for miljøvenlige biler som eksempelvis biogasbiler, siger han.
Mercedes Danmark har allerede gasbiler i handlen i Danmark og kender problematikken med registreringsafgiften.
- Rammevilkårene er blevet en smule bedre, men det er stadig beklageligt, at eksempelvis en Mercedes E-klasse på CNG skal koste godt 200.000 kroner mere end en tilsvarende dieseludgave. Det er uholdbart, hvis man kigger på det private marked, siger Lars van het Erve fra Mercedes Danmark.