Nu kan dansk regel komme i spil i EU

Laurids Gjelstrup

3 uger siden

|

02/11/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu kan dansk regel komme i spil i EU.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Teknologien tager store skridt disse år. Et af skridtene har været at gøre kørekort digitale.

Bilister i Danmark har i de seneste fire år haft mulighed for at bruge det digitale kørekort, en teknologi der har vundet udbredelse med 1,8 millioner downloads og dagligt anvendes 51.000 gange.

Erfaringerne herfra kan nu komme resten af EU til gode, da et nyt kørekortdirektiv er på vej, som skal indføre digitale kørekort i alle medlemslande.

Det skriver Boosted

Formandslandet Ungarn ønsker, at processen med at få vedtaget direktivet går hurtigt, og Sverige har vist sig som en aktiv støtter af forslaget.

De svenske myndigheder foreslår blandt andet, at kørekortene skal have en gyldighedsperiode på 15 år, men at perioden reduceres til fem år for personer over 70.

Samtidig lægger Sverige vægt på, at muligheden for at vælge et fysisk kørekort som supplement bevares, hvilket understreger en vis fleksibilitet i forslaget.

Indførelsen af de digitale kørekort skal ske senest fire år efter, at direktivet er vedtaget, men medlemslande har mulighed for at rulle det ud tidligere, hvis de er klar.

I Danmark har erfaringerne med det digitale kørekort været positive, men der hersker stadig spørgsmål om, hvordan et ensartet system vil fungere på tværs af EU’s grænser.

Det vækker overvejelser om de tekniske aspekter, som kan variere betydeligt fra land til land.

Store udfordringer

En af de store udfordringer bliver at sikre, at det digitale kørekort fungerer stabilt og pålideligt i hele EU. Hertil kommer spørgsmålet om de tekniske krav, som borgerne i de forskellige lande skal kunne opfylde for at bruge det digitale kørekort.

Der er enighed blandt eksperter om, at en harmonisering på tværs af EU er en udfordring, men nødvendig for at sikre en problemfri brug af de digitale kørekort.

Direktør for Digitaliseringsstyrelsen har fremhævet, at erfaringerne fra Danmark kan tjene som model for resten af Europa, men hvordan de tekniske detaljer vil udfolde sig i praksis, er fortsat uklart.