Trods mangel på mad og øl på tidligere festivaler, skiftende lokationer og med vejrguderne imod sig, er den aarhusianske musikfestival Northside alligevel vokset fra 5000 gæster til 25.000 på bare fem år.
Og opskriften på den hurtige succes er simpel, siger lektor i musik og medier på Roskilde Universitets Center Fabian Holt.
- Festivalen har ramt plet med musikprofilen, og er den eneste musikfestival i Aarhus. Den har fundet et hul i markedet og et uopfyldt behov hos koncertpublikummet, siger han.
Fredag begynder en total udsolgt Northside festival i Ådalen i Aarhus, hvor blandt andet Queen of The Stone Age, A$AP Rocky, Lana Del Rey og Pixies vil indtage scenerne i løbet af weekenden.
Men selvom flere af festivalens hovednavne har spillet på andre af landets festivaler eller har givet koncert i Danmark inden for de seneste år, så skræmmer det ikke gæsterne væk.
- På Northside får man den samlede pakke. De andre store festivaler har et meget bredere program, men modsat de andre mindre festivaler, så kan de stadig præsenterer musikeliten, fortæller Fabian Holt.
Northside selv vil ikke definere deres musikprofil, men de deler Fabian Holts analyse om den samlede pakke.
- Vi lever højt på et homogent musikprogram. Det vil sige, at hvis du kan lide to eller tre af kunstnerne, så vil du helt sikkert kunne lide nogle af de andre også, fortæller John Fogde, talsmand for Northside.
I år har festivalen valgt at trække i håndbremsen og stoppe ved de 25.000 betalende publikummer. Samme antal som købte billet sidste år. Og ifølge John Fogde ønsker festivalen ikke at inviterer flere gæster med til festen foreløbigt.
Men de har i år valgt at udvide festivalpladsen med 10.000 kvadratmeter og have flere frivillige.
- De ved nok godt, at det kræver noget at udvide. Det er stadig en ung festival, så de skal måske lige have noget mod. Man kan også sige, at det fungerer fint lige nu, og de har en god succes, så de skal også passe på med at vokse for meget, siger Fabian Holt.
/ritzau/