Netflix bebrejder chip-teknik for færre kunder end ventet

admin

9 år siden

|

15/10/2015

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

En skuffende lav tilgang af amerikanske abonnenter på streamingtjenesten Netflix fik selskabets aktier til at dykke gevaldigt på børsen, efter at tallene for årets tredje kvartal blev fremlagt onsdag.

Trods 69 millioner abonnenter verden over blev målet på det hjemlige marked ikke nået.

Netflix havde forventet, at de i kvartalet ville få 1,15 millioner nye abonnenter i USA.

Men det var for optimistisk. Kun 880.000 amerikanere har i løbet af juli, august og september registreret sig som brugere af streamingtjenesten, der er kendt for sine egenproducerede serier som "House of Cards" og "Orange Is The New Black".

I samme kvartal året før fik Netflix 980.000 nye amerikanske kunder.

Kursen på aktierne i Netflix faldt i første omgang 15 procent efter de skuffende tal, men formåede at kravle sig et stykke tilbage.

Ifølge den amerikanske onlinevirksomhed skal grunden til de manglende amerikanske kunder findes i overgangen fra almindelige betalingskort til kort med chip.

- Årsagen til vores for optimistiske forventninger for det amerikanske marked i tredje kvartal er en ufrivillig, manglende mulighed for at kunne opkræve abonnementsgebyr, hvilket, vi mener, skyldes den igangværende overgang til chipbaserede kredit- og betalingskort, skriver Netflix.

Internationalt gik det dog bedre end ventet, da 2,74 millioner brugere tilmeldte sig tjenesten mod de 2,4 millioner, selskabet havde regnet med.

I USA skulle alle betalingskort være udstyret med en chip senest 1. oktober i år.

For Netflix har det betydet, at mange gamle kort i deres kundekartotek ikke længere virkede, når gebyret for at bruge den digitale underholdning skulle afregnes.

Michael Pachter, analytiker ved Wedbush Securities, griner dog af den forklaring på de skuffende tal.

- Det er simpelthen det dummeste, jeg har hørt, siger han til Reuters.

Mennesker i 50 lande har mulighed for at købe adgang til Netflix' produkter, og den globale ekspansion er fortsat i fokus.

Netflix forventer at "gå i nul" for regnskabsåret 2016, hvorefter selskabet regner med at levere betydelige overskud.

/ritzau/Reuters