Tonsvis af stål og aluminium er ved at tage sin endelige form til Mols-Liniens store nye Katamaranfærge KatExpress 2. Hurtigfærge-byggerne lægger netop nu sidste hånd på den 1500 tons tunge og 112 meter lange katamaran, der alene på passagerdækket ville kunne rumme godt 14 parcelhuse.
Svejseapparaterne er glødende på værftet på Tasmanien. 9.000 kilometer svejsetråd – svarende til afstanden mellem Aarhus og Indien - smelter tonsvis af stålplader og aluminium sammen til den katamaran, der skal sejle i Kattegat, når bøgen springer ud.
Om end færgen vejer godt til, løfter det lette materiale skibet op i superligaen for verdens hurtigste katamaranfærger med en fart på 36 knob (67 kilometer i timen). I den fart fosser godt 84.000 liter vand per sekund igennem skibets fire jetturbiner, hvilket er så meget vand, at de kan fylde en olympisk svømmehal på 30 sekunder eller skænke 336.000 glas fadøl på et sekund.
KatExpress 2 er nybygget og tilpasset Mols-Liniens præcise specifikationer, og færgen indsættes i driften i starten af maj. Den kan tage op til 1.000 passagerer og 417 personbiler.