MobilePay udsender advarsel til samtlige brugere: Modtager du denne anmodning skal du ikke godkende

Emil Martesen

12 uger siden

|

27/08/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
MobilePay udsender en advarsel til alle brugere.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Der kan ikke herskes tvivl om, at svindel på nettet er et stigende problem, og for nyligt udsendte MobilePay en advarsel til en specifik gruppe brugere, som for alvor burde tage sig i agt.

I det tidligere omtalte Instagram-opslag starter betalingsappen ud med at gøre det klart, hvem advarslen retter sig mod:

"Til dig, der er forælder eller har en forælder," skriver de og fortsætter:

"Måske har du hørt om den type scam, hvor man som forælder modtager en besked om, at ens barn har mistet sin telefon på en eller anden måde og derfor har brug for hjælp til betaling (der som regel skal gå helt enormt hurtigt)? Så er du ikke den eneste! Vi hører i hvert fald fra jer, at I oplever det derude. Så her er tre gode råd, du kan følge for ikke at falde i svindlerens fælde."

Men nu er den gal igen.

Den populære betalingsapp har for nylig observeret en bølge af mistænkelige betalingsanmodninger, der er begyndt at dukke op hos flere af deres brugere.

MobilePay har på deres Instagram-profil delt en advarsel om denne nye form for svindel, hvor brugere modtager anmodninger om betaling fra tilsyneladende velkendte forsendelsesfirmaer, uden at de har bedt om det:

"Vi har hørt, at nogle af vores brugere modtager betalingsanmodninger, de ikke har bedt om, fra forsendelsesfirmaer. Det er svindel", lyder det fra betalingsappen.

Vækker bekymring

Fænomenet har naturligvis vakt bekymring blandt mange brugere, da det kan være svært at gennemskue, om en betalingsanmodning er legitim eller ej.

MobilePay er dog hurtige til at understrege, at man under ingen omstændigheder skal godkende sådanne anmodninger, hvis man ikke selv har bestilt noget:

"Hvis du modtager en sådan anmodning uden at have bestilt noget, så skal du ikke godkende den", lyder opfordringen fra tjenesten.