Selv om der de seneste år har været fokus på og kamp mod mobning i landets skoler, så er mobning stadig en del af alt for mange elevers skolehverdag. Det viser nye tal fra Dansk Center for Undervisningsmiljøs spørgeskemaværktøj Termometeret 2013.
Omkring hver femte af eleverne i 4.-6. klasse og cirka 12 procent af eleverne i 7.-10. klasse er blevet mobbet i dette skoleår. Og det er helt uacceptabel, mener undervisningsminister Christine Antorini (S).
- Mobning er helt uacceptabel og elevernes trivsel er afgørende for, at de lærer noget i skolen. Derfor er trivsel noget, der fylder meget i den nye skole i folkeskolereformen, siger ministeren.
- Så ud over vi måler om eleverne bliver dygtige i de grundliggende fag, så kommer der også et trivselsmål, hvor man kan følge år for år, hvordan det går med trivslen, siger hun.
Cirka hver tredje af eleverne i begge aldersgrupper svarer, at de voksne aldrig eller kun nogle gange gør noget ved mobning på skolen. Men det skal de, understreger ministeren.
- Skolen er forpligtet til at have et værdisæt - og de har det overordnede ansvar. De skoler, hvor trivslen er i top, er der, hvor der er en sammenhæng mellem elevernes, forældrenes og lærernes involvering, siger Christine Antorini.
- Der hvor alle går ind i det, er trivslen højest. Det er på skolen, man skal løse det, siger hun.
Ifølge DCUM har de fleste, der har oplevet mobning, kun oplevet det nogle få gange i løbet af skoleåret.
I 4.-6. klasse er det fem procent, der har følt sig mobbet hver dag, et par gange om ugen eller et par gange om måneden. For 7.-10. klasse er det omkring tre procent.
- Uanset forståelsen af mobning er det dog tydeligt, at for mange elever angiver, at de oplever at blive mobbet. Det skal vi tage alvorligt, siger Jette Sørensen, specialkonsulent ved DCUM, om undersøgelsen.
/ritzau/