Når tiden på arbejdsmarkedet lakker mod enden, så er danskerne dybt afhængige af deres pensionsopsparing, der skal sikre dem en stabil økonomi.
Men for en række kunder hos Nordeas pensionsselskab har en it-fejl skabt uventede og uretfærdige udsving i afkastet på deres pensionsopsparing.
Fejlen betyder, at nogle har fået mere, end de burde, mens andre har fået mindre.
Ifølge mediet Finans er fejlen sket i it-systemet hos Nordea Pension, som overtog Topdanmarks pensionsselskab i 2022.
Med købet fulgte også et skifte af navn, men ikke alt gik tilsyneladende efter planen.
Fejlen er blevet meldt til Finanstilsynet, og Nordea Pension planlægger at sende besked ud til de berørte kunder i næste uge.
De kunder, der har modtaget et for højt afkast, vil opleve at få trukket beløbet tilbage, mens dem, der har fået for lavt afkast, vil få en kompensation i form af ekstra indskud på deres pensionsdepoter.
Mindre skandale
Forbrugerrådet Tænk er ikke imponeret over håndteringen og betegner fejlen som 'en mindre skandale'.
Organisationen lægger heller ikke skjul på deres bekymring for, hvordan en sådan fejl kan finde sted i et system, der netop skal beskytte kundernes fremtidige økonomi.
Hos Nordea Pension står topchef Vivian Weiss Byrholt i spidsen for et selskab, der profilerer sig på ansvarlige investeringer i bæredygtighed og teknologi.
Men på trods de ambitiøse mål om grøn omstilling har pensionskunderne nu måttet sande, at teknologiske problemer kan ramme lige så hårdt som finansielle udsving.