450.000 danskere skal til lommerne og betale efter 'nyt' system: Betalingen har været 5.600 kroner i gennemsnit

Emil Martesen

4 uger siden

|

14/11/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Betalingen har været 5.600 kroner i gennemsnit.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Gældsstyrelsen lancerede i maj 2024 'Mit Gældsoverblik', der giver borgere mulighed for at se og betale deres gæld til det offentlige online.

Siden lanceringen er 'Mit Gældsoverblik' blevet besøgt mere end 175.000 gange, og Gældsstyrelsen har modtaget over 16.000 indbetalinger fra borgere på gæld gennem den nye selvbetjeningsløsning.

Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse.

Løsningen har gjort det lettere for borgerne at få adgang til oplysninger om deres gæld og gennemføre betalinger.

Der er indtil videre betalt ca. 89 mio. kr. af på gæld via selvbetjeningsløsningen, hvor indbetalingen i gennemsnit har været på ca. 5.600 kr.

”Vores mål er at gøre det så nemt som muligt at få overblik over sin gæld og at kunne betale den. Den nye løsning er et vigtigt skridt i den retning, og det er tydeligt, at mange borgere har haft glæde af løsningen", siger underdirektør for Borger- og Virksomhedskontakt, Kristian Ryom.

’Mit Gældsoverblik’ kan i dag vise borgeres gæld, der administreres i det nye inddrivelsessystem, som håndterer gæld fra ca. 450.000 borgere. Det inkluderer gæld som restskat, underholdsbidrag, politibøder og SU-gæld.

Med 'Mit Gældsoverblik' kan borgere betale deres gæld helt eller delvist med betalingskort eller MobilePay, hvilket øger fleksibiliteten og muliggør hurtige betalinger uden behov for direkte kontakt med Gældsstyrelsen.

Indtil videre har 69 pct. valgt at betale via MobilePay.

Forbedringer af 'Mit Gældsoverblik' i støbeskeen

Gældsstyrelsen arbejder på at sikre, at løsningen fremover kan dække alle typer gæld, så også virksomheder kan få et mere komplet overblik over gæld til det offentlige.

Samtidig arbejdes der på, at gæld i det ældre inddrivelsessystem DMI også kan ses og betales online.

”Vi regner med, at løsningen i 2025 vil dække begge de systemer, vi inddriver gæld i. Det vil gøre det endnu nemmere at få overblik og betale sin gæld. Det er en del af vores strategi for at forbedre brugeroplevelsen og gøre hele inddrivelsen mere effektiv, så flere kan få afviklet deres gæld", siger Kristian Ryom.

Det er fortsat muligt at kontakte Gældsstyrelsen for at få et fuldt overblik over sin gæld.

Borgere og virksomheder vil som udgangspunkt fortsat modtage årlige gældsoversigter eller rykkerbreve, så de holdes orienteret om deres gæld til det offentlige.