Mange undrer sig: Det betyder det, når et McDonalds-logo er vendt på hovedet

Jesper Bengtson

66 uger siden

|

19/08/2023
Nyheder
Foto: YouTube
Foto: YouTube
Det er ikke ofte, man ser det, men der er en særlig årsag til det.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Et McDonalds-logo er kendt som værende et stort gult ‘M’, hvorfor det også er kendt som ‘Den gyldne måge’.

Men måske du - på den ene eller den anden måde - har stiftet bekendtskab med, at fastfood-kædens logo nogle gange er vendt på hovedet.

Når man ser det, kunne man være fristet til at tro, at det var drengestreger, men det betyder faktisk noget helt særligt, når der er vendt op og ned på et McDonalds-logo.

Budskabet

Det store gule ‘M’ bliver til et stort, gult ‘W’, og bogstav står for ‘Women’.

Årsagen til at nogle logoer bliver vendt på hovedet er nemlig at hylde enhver kvinde samt minde den enkelte kvinde om, at hun er speciel på sin egen måde.

Dette skete for første gang i 2018, da kæden valgte at vende et logo den 8. marts i forbindelse med kvindernes internationale kampdag, skriver BoredDaddy.

Nogle af de allerførste til at bemærke ændringen troede, at det måtte have noget at gøre med striden mellem McDonalds og fastfood-kæden Wendys, der var i gang på daværende tidspunkt.

Men det var altså ikke korrekt, og logoet var vendt om for at fejre kvinder.

Gennemført ‘kampagne’

Udover at fysisk vende flere logoer på hovedet, så vendte McDonalds også logoet om på de sociale medier, samtidig med at medarbejdernes arbejdsdragter nu havde et ‘W’-lignende logo på tøjet i stedet for det velkendte ‘M’-logo.

Derudover blev særlig emballage implementeret i over 100 amerikanske McDonalds-restauranter, så også emballagen kunne være med på moden

“For første gang i vores brandhistorie vendte vi vores ikoniske buer til kvindernes internationale kampdag til ære for kvinders ekstraordinære præstationer overalt og især i vores restauranter”, udtalte Wendy Lewis, der er McDonald's chef for mangfoldighed.

Lauren Altmin, der er virksomhedens talsmand, sagde, at kvinderne er flot repræsenteret i restauranterne i USA:

“I USA er vi stolte af vores mangfoldighed, og vi er stolte af at dele, at seks ud af 10 restaurantchefer i dag er kvinder. Logoet vil blive ændret på alle virksomhedens sociale mediekanaler.”