Mange danskere tror, at det koster det samme - men elbiler gemmer på dyr hemmelighed

Emil Martesen

2 timer siden

|

21/10/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Elbilerne gemmer på en dyr hemmelighed.

Dagens topnyheder

En ny undersøgelse viser, at et stort flertal af befolkningen i de nordiske lande forventer, at elbiler skal være lige så nemme at reparere og vedligeholde som benzin- og dieselbiler.

I Danmark mener 75 pct. af de adspurgte, at det er vigtigt, at deres nye elbil kan repareres og serviceres lige så nemt som deres tidligere benzinbil.

Det viser en ny undersøgelse fra FTZ ifølge en pressemeddelelse, som Dagens.dk har fået tilsendt.

Tendensen ses i hele Norden, hvor 76 pct. af befolkningen i gennemsnit er enige i, at elbiler skal kunne serviceres på samme måde som konventionelle biler. I Sverige er tallet endnu højere, hvor 79 pct. af svenskerne mener, at det er vigtigt, mens Finland ligger på 77 pct., Danmark på 75 pct., og Norge på 72 pct.

Michael Gadegaard, der er CEO i FTZ - Danmarks førende leverandør af reservedele til autoværkstederne, understreger, at det stiller krav til, at teknologi og ikke mindst serviceydelser følger med den grønne omstilling.

En klar forventning

"Det er tydeligt, at bilister på tværs af Norden har en klar forventning om, at elbiler skal kunne repareres og serviceres lige så nemt som benzin- og dieselbiler. Hos FTZ arbejder vi konstant på at sikre, at vores kunder er klar til at imødekomme denne efterspørgsel, da vi ser vedligeholdelse og reparation som en afgørende del af elbilens levetid og værdi. Forbrugernes forventninger understreger behovet for, at både teknologi og serviceydelser udvikler sig i takt med den grønne omstilling", siger Michael Gadegaard.

Undersøgelsen peger på, at selvom elbiler har færre mekaniske komponenter end traditionelle biler, er vedligeholdelse stadig en vigtig faktor for ejernes tryghed. Mange forventer, at reparation og service skal være ligetil, uden at det bliver dyrere eller mere besværligt:

"Men det kræver selvfølgelig, at der hele tiden er dygtige mekanikere med de rigtige uddannelser, som kan servicere og reparere. Derfor er jeg også glad for, at vi i FTZ Akademi udbyder kurser, som sikrer, at alle danske mekanikere har mulighed for at dygtiggøre sig inden for både fossile køretøjer og elbiler", siger Michael Gadegaard.

Om undersøgelsen

MEKO, der er moderselskab til FTZ, har igennem flere år udarbejdet Mobility Barometer - den største undersøgelse i norden omhandlende mobilitets vaner og trends hos befolkningen. Over 4000 mennesker har deltaget i undersøgelsen. Mobility Barometer undersøgelsen giver indblik i forbrugernes holdninger til elektriske biler, ny forbrugeradfærd og bæredygtighed.