Der er ikke noget som flere penge mellem hænderne for danskerne.
Derfor er der i den grad anledning til panderynker hos en række af de danskere, der har været i kontakt med Grøn Elforsyning.
Danskerne har nemlig en dyb tillid til deres elselskaber og med god grund.
De forventer nemlig tit at blive kontaktet fra den ene tid til den anden af sælgere, der ønsker at de skifter selskab, hvorfor man som ofte slår sig ned hos et selskab man er tryg ved.
Hvad de ikke forventer at blive mødt af er dog vildledende metoder i markedsføringen, når de fra den ene tid til den anden bliver kontaktet.
Netop derfor er flere forbrugeres tillid blevet sat på prøve, efter at Grøn Elforsyning er blevet anmeldt af Forbrugerombudsmanden for at have kontaktet kunder uden samtykke og for at have fremsat vildledende udsagn.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at selskabet har overtrådt både markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven, og har valgt at politianmelde Grøn Elforsyning.
Det skriver B.T.
I alt har 27 forbrugere indgivet klager mod Grøn Elforsyning, hvoraf 17 af dem viser vildledning under telefonsamtalerne.
I flere tilfælde er forbrugerne blevet lovet økonomiske fordele, som Grøn Elforsynings sælgere ikke har haft baggrund for at dokumentere.
Eksempelvis blev nogle forbrugere oplyst om besparelser, der ikke kunne underbygges, da sælgerne ikke kendte til deres nuværende elselskaber eller aftaler.
Andre klager går på, at sælgerne angiveligt præsenterede sig som værende fra 'Grøn Energi' eller 'Grøn El' – navne, der kunne give indtryk af at være en del af kundens nuværende elselskab.
Forbrugerombudsmanden Torben Jensen lægger ikke skjul på, at selskabet har handlet ulovligt ved at kontakte forbrugere uden et gyldigt samtykke:
"Grøn Elforsyning har kontaktet forbrugere telefonisk uden at have et gyldigt samtykke. Tilmed har virksomhedens telefonsælgere vildledt de potentielle kunder med usandfærdige påstande for at få dem til at skifte elselskab", lyder det fra ham.
Han fortæller i samme ombæring, at virksomheder skal opfylde specifikke krav, før et samtykke kan anses for at være gyldigt.
Samtykket skal fremgå tydeligt for forbrugeren, som aktivt skal give sin accept, hvilket Forbrugerombudsmanden vurderer, at Grøn Elforsyning har undladt.
Telefonsælgerne skal ifølge flere klager også have benyttet oplysninger om forbrugernes bopæl til at skabe en falsk følelse af eksklusivitet, hvor forbrugerne angiveligt var blevet udvalgt til særligt favorable betingelser på elprisen.
Opkaldene fandt sted mellem oktober 2022 og juli 2024.