Lidl har taget stor beslutning: Kommer til at påvirke kundernes indkøb

Marcus Dam

1 dag siden

|

31/03/2025
Nyheder
Foto: Lidl / Via Ritzau
Foto: Lidl / Via Ritzau
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.

Det skriver Lidl i en pressemeddelelse Via Ritzau.

Lidl vil styrke sine kunders muligheder for at navigere i sine danske private label-brands. Derfor har dagligvarekæden lanceret Madværket, ét nyt fælles brand, som samler 70-100 danskproducerede produkter i sin portefølje.

Målet er at blive endnu mere lokalt forankret i Danmark, samtidig med at understøtte danske producenter, forklarer Khalil Jehya Taleb, som er viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.

”Med Madværket samler vi mange af vores danske hverdagsprodukter fra vores danske leverandører under ét fælles brand, så det bliver nemt for forbrugerne at træffe et bevidst valg om at handle dansk og støtte danske landmænd, producenter og avlere. Lidl er en international dagligvarekæde, men vi er også en del af Danmark, og vi er stolte af, at vi i år kan fejre 20-års jubilæum sammen med alle vores kunder og leverandører,” siger han.

Vil styrke dansk forsyningssikkerhed


Ud over at understøtte lokale producenter er det ambitionen, at Madværket skal bidrage til, at Danmark i højere grad bliver selvforsynende med en lang række råvarer, siger Khalil Jehya Taleb:

”Vi kan se, hvordan globale værdikæder er blevet mere sårbare, og det er blevet mere tydeligt, at afhængighed af udenlandske produkter og råvarer kan skabe udfordringer. Madværket skal være med til at understøtte udviklingen af vores lokale, danske leverandører og samtidig øge andelen af danskproducerede råvarer i deres produkter til vores butikker - og på den måde være med til at sikre ro og stabilitet for danske forbrugere og leve op til vores samfundsansvar som dagligvarekæde,” siger han.

I første omgang, som er i løbet af foråret, lanceres mellem 70 og 100 produkter under Madværket, som danskerne har brug for i deres hverdag. Det drejer sig om mejeriprodukter, brød og kornprodukter, æg, pålæg og morgenmadsprodukter. Ifølge planen vil sortimentet inden for nærmeste fremtid blive udvidet med frugt og grønt, mens samarbejdet med danske leverandører styrkes yderligere.

Madværket stiller store krav til producenterne, både hvad angår råvarekvalitet og produktionsstandarder. Produkterne under Madværket vil leve op til specifikke certificeringer for fødevaresikkerhed og sporbarhed. Med Madværket forpligter Lidl sig til at sikre danske forbrugere produkter, der forener høj kvalitet med skarpe priser.

”Forbrugerne skal være trygge ved, at når de vælger Madværket, vælger de kvalitet. Vi har en klar ambition om at udvikle et stærkt brand, der kan konkurrere på lige fod med eksisterende. Vi arbejder tæt sammen med vores producenter for at sikre de bedste produkter på hylderne,” siger Khalil Jehya Taleb.