Det behøver ikke koste supermarkederne omsætning at gøre det sunde valg nemmere for forbrugerne.
Det fortæller Rikke Brandes, der er kommunikationschef for supermarkedskæden Lidl. Her byttede man sidste år slikket ud med sunde snacks ved den travleste kasse.
Ordningen har været en så stor succes, at man har udvidet med endnu en "sund" kasse i alle butikker.
- Samlet set har vi haft en stigning i omsætningen på det, og selvfølgelig har vi kigget på det, for hvis ikke det er efterspurgt, så er det jo, fordi kunderne ikke er interesseret.
- Men derudover har vi generelt fået god respons på tiltaget, blandt andet på vores Facebook-side, siger hun.
I fredagens udgave af Politiken, går fødevareminister Dan Jørgensen til angreb på detailhandlen. Han mener, at de løber fra deres ansvar for at hjælpe forbrugerne med at tage det sunde madvalg.
Men hos Lidl har man altså prøvet at hjælpe kunderne på vej.
Baggrunden for forsøget, som altså nu er gjort permanent, var, at flere undersøgelser viste, at forbrugerne efterspurgte sunde varer ved kassen. Derfor gav Lidl sig i kast med projektet "Det gode valg".
- Vi kigger hele tiden på, hvilke varer der gør sig godt. Vi har både friske varer som frugt og grønt, men også nødder, grovkiks og tørrede abrikoser.
- Og når vi ikke udvider det til at omfatte alle kasser, er det, fordi vi stadig gerne ville give kunderne valget. Dem, der gerne vil have en chokoladebar, kan også få det, siger hun.
Lidl åbnede sin første butik i Danmark i 2005, og i dag er der 93 butikker fordelt over hele landet.
Dansk Supermarkeds CSR-chef, Helene Regnell, fortæller til Politiken, at det medførte et betydeligt fald i salget, da slikket blev fjernet fra kassen i koncernens butikker. Derfor har man droppet den idé igen.
/ritzau/