Grønne alternativer bliver fremtrædende som aldrig før.
Derfor fik danskerne en ny grønnere benzin tilbage i 2019. Her blev det nemlig muligt, at tanke E10 på de danske standere.
Benzinen har en højere andel af bioætanol, som sænker den samlede CO2-udledning, uden at gå på kompromis med, hvor langt man kører på literen.
Det er dog med at holde øjne og ører åbne. Det er nemlig langtfra alle, der er klar over, hvorvidt deres bil kan køre på E10-benzin eller ej.
Det skriver TV 2 Norge.
Einar Gotaas fra brancheorganisationen Drivkraft Norge lægger ikke skjul på, at biler produceret fra og med 2011 generelt kan benytte E10 uden bekymringer.
Denne information bekræftes typisk i bilens instruktionsbog eller inden i benzindækslet.
Men hvad med dem, der ejer ældre modeller?
Han advarer om, at vedvarende brug af E10 i biler, der ikke er godkendt til denne brændstoftype, kan resultere i skader på motordele som pakninger og slanger.
For dem, der navigerer i en verden med forskelligartede brændstoftyper, anbefaler han at rådføre sig med producenter eller forhandlere for at sikre, at deres køretøjer er egnede til E10. Det gælder især for ejere af motorcykler, scootere og andre lignende køretøjer, hvor der ikke findes en entydig oversigt som for personbiler.