Når dagene lakker mod enden, eller der blot lige er taget hul på en ny dag kan en simpel forglemmelse bag rattet have både farlige og dyre konsekvenser.
Det fik en nylig hændelse sat to streger under, da en 63-årig mand fra København, lærte denne lektie på den hårde måde.
Bornholms Politi stoppede ham en tidlig morgen i Rønne for ikke at have tændt baglygterne på sin bil. Denne tilsyneladende lille oversigt kostede ham en bøde på 1.000 kroner.
Men det stopper ikke her.
Episode kaster lys over et bredere problem i Danmark, hvor en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik i 2022 afslørede, at op til 73% af danske bilister har været vidne til, at andre bilister kører uden tændte baglygter i de mørke timer.
Og det falder ikke ligefrem på et tørt sted, da sådan en adfærd øger risikoen for ulykker, da det gør bilerne mindre synlige for andre trafikanter.
Den bagvedliggende årsag til dette udbredte fænomen kan spores tilbage til en tidligere EU-regulering, som dikterede, at nyproducerede biler ikke automatisk skulle have tændte baglygter for at spare på energiforbruget.
Og selvom denne regel senere blev skrottet på grund af de åbenlyse sikkerhedsmæssige bekymringer, er mange bilister stadig ikke i vane med manuelt at tænde for deres baglygter, når de begiver sig ud i mørket.