Pendlere, som fra næste år vil få et højere kørselsfradrag og befordringsgodtgørelse, vil ikke komme til at mærke den store forskel.
Sådan mener i hvert fald FDM ifølge B.T.
De er ved hjælp af et regnestykke kommet frem til, at de højere fradrag "kun" vil medføre en gennemsnitslig pendler 30 kroner ekstra om året.
Det svarer til cirka to liter benzin.
Og ifølge Ilyas Dogru, forbrugerøkonom ved FDM, er det en alt for lille håndsrækning til bilisterne.
"Vi er lidt uforstående over for, at befordringsfradraget stiger så lidt," siger han ifølge B.T.
FDM har i regnestykket taget udgangspunkt i, at pendlere hver dag rejser samlet 50 kilometer til og fra arbejde.
Nye satser
Det er Skatterådet, som har besluttet, at de cirka 1,2 mio. danskere, der benytter sig af fradrag i forbindelse med transport mellem hjem og arbejdsplads, skal have højere satser.
Derfor bliver kørselsfradrag og befordringsgodtgørelse hævet i 2023.
Årsagerne til dette skal findes i den nuværende inflation, der har medført, at det er blevet dyrere at være bilist i form af stigende benzinpriser samt højere omkostninger til vedligeholdelse af køretøjet.
"Tilbage i april 2022 regulerede vi i Skatterådet ekstraordinært satserne på grund af uforudsete stigninger af benzinpriserne, og nu hæver vi igen satserne for 2023. Årsagen til, at satserne stiger, er, at vi skønner, at benzinpriserne vil stige yderligere, samt en forventning om, at udgifter ved at holde bil vil stige. Det påvirker alt sammen satsen i en opadgående retning," siger formand for Skatterådet, Jane Bolander.
Ved fastsættelse af satserne indgår der i beregningerne også et skøn over omkostninger til bilens vedligeholdelse, der bl.a. omfatter udgifter til service, udskiftning af sliddele, afbalancering af dæk, supplerende rustbehandling og forsikringer m.v.