Der er løbet meget vand i åen for SAS på det seneste.
Men det omdiskuterede flyselskab stopper ikke med at stjæle alle overskrifterne.
For selvom det har været lidt en blandet landhandel, når snakken er faldet på SAS, så falder den seneste snak nok ikke på et tørt sted for flyselskabets passagerer.
SAS følger nemlig i fodsporene på deres nye ejer Air France-KLM, og indfører nye gebyrer på forhåndsreservation af sæderne i Plus- og Buisness-klassen.
Fremover skal passagererne ty til lommen efter endnu flere penge, hvis de vil forhåndsreservere et sæde med SAS Business. På en langdistancerute vil det koste op til svimlende 849 kroner, mens reservationer på indenrigsflyvninger kan koste ned til 79 og 199 kroner.
Det bliver dog ikke uden konsekvenser for flyselskabet, når gebyrerne inden længe ser dagens lys.
Fra den 18. oktober træder de nemlig i kraft, og ifølge Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, kan de nye gebyrer skræmme passagerne væk:
"De nye gebyrer kan dog skræmme passagerer væk", fortæller han over for branchemediet Check-in.
Det skriver Mobilitywatch.
Men det er ikke alle, der vil blive ramt af de nye gebyrer.
Eurobonus-kunder med guld-, diamant- eller pandionstatus er undtaget, men derfor er der stadig grobund for bekymring ifølge Jacob Pedersen:
"Hvis SAS-billetter med et trylleslag bliver så meget dyrere, så må man forvente, at der vil være passagergrupper, der fravælger SAS. Air France og KML havde en stærkere position til at kunne gøre det på deres markeder", siger han til Check-in ifølge Mobilitywatch.