I en tid, hvor flyselskaber kæmper for at balancere mellem kundetilfredshed og økonomisk bæredygtighed, tager Ryanairs administrerende direktør, Michael O'Leary, bladet fra munden.
Han lægger ikke skjul på, at han forsvarer selskabets kontroversielle bødepolitik som en nødvendighed for at holde billetpriserne nede:
"Vi får masser af kritik regelmæssigt for disse politikker, der er kendte, og vi er absolut uforbeholdne omkring dem", udtaler O'Leary til The Independent ifølge The Mirror.
Han fremhæver et eksempel med et ældre par, Ruth og Peter Jaffe, der blev opkrævet £110 for ikke at tjekke ind online i tide:
"Dette ældre par, jeg føler sympati for dem. Men, du ved, datteren er på og klager over, at vi ikke skulle have opkrævet dem".
Men Michael O'Leary argumenterer i samme ombæring for, at det koster 'en formue' at leje og bemande lufthavnsbillets skranker for den minimale procentdel af kunder, der fejler i at tjekke ind online:
"Vi ønsker ikke pengene, vi ønsker bare ikke, at nogen møder op i lufthavnen uden at have tjekket ind online. Det er en meget enkel politik", siger han.
Mens konkurrerende selskaber som British Airways, easyJet og Jet2 tillader lufthavnstjek uden ekstra omkostninger, står Ryanair fast på sin politik.
Michael O'Leary mener, at det hjælper med at holde billetpriserne lave for alle:
"Vi vil ikke undskylde for at give bøder til passagerer, da de er blevet mindet om 'ved flere lejligheder' at tjekke ind, før de ankommer", fastslår han videre.
Ryanairs tilgang til kundeservice kan virke kontroversiel, men det har ikke skadet selskabets succes. I maj blev Ryanair verdens største flyselskab uden for USA. Det planlagde mere end 91.000 flyvninger den måned, hvilket gør det til det femte travleste flyselskab i verden.