Et hav af danskere kæmper med at få enderne til at hænge sammen, som følge af den ene krise efter den anden.
Og derfor kommer det ikke som den store overraskelse, at de retter blikket mod privatleasing i stedet for at købe en bil. Det viser sig nemlig, at det kan være et langt billigere alternativ.
Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM, har i den forbindelse fremhævet en 'gylden regel', som danskerne kan bruge, når de overvejer, om deres kommende bil skal købes eller ej.
Det skriver B.T.
Antallet af danskere, der vælger privatleasing frem for køb, er steget med 70 procent fra 2022 til 2023, hvilket sætter streg under, hvor stærk tendensen er.
Tallene er leveret af FDM og Bilstatistik.dk.
Når man privatleaser en bil, betaler man først og fremmest et beløb fra begyndelsen, og derefter betaler man så et fast beløb én gang i måneden i et aftalt antal måneder - typisk 12 eller 36.
Ilyas Dogru peger på, at der er flere ting, man skal være meget obs på, såfremt man leger med tanken om privatlease, men han har også et 'gylden regel', som kan få stor betydning for din pengepung:
"Man kan lægge alle udgifterne sammen ved privatleasing og sammenligne med købsprisen på den samme bil", siger han og fortsætter:
"De samlede omkostninger ved leasingtilbuddet skal gerne være så langt som muligt under 45 procent af købsprisen for at vi kan kalde det et fantastisk tilbud."
Dog påpeger han at alt under 50 procent er udmærket.
Ilyas Dogru advarer dog også om, at privatleasing kan vise sig dyrere på lang sigt - især hvis man planlægger at beholde bilen i fem år eller mere, eller hvis man overskrider det aftalte kilometerantal.
Desuden kan eventuelle skader på bilen under leasingperioden føre til yderligere omkostninger.
Der er altså mange ting, man bør tage højde for, hvis man står over for at skulle anskaffe sig en ny bil. Du kan med fordel benytte dig af Ilyas Dogru 'gyldne regel', hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har fået et godt leasingtilbud.