Flere danskere rejser til eksotiske destinationer

Elo Christoffersen

10 år siden

|

23/01/2014
Rejseåret 2014 er over os, og den danske rejsebranche kan, efter alt at dømme, se frem til endnu et år med rekord i antallet af ferier i udlandet. De vigtigste rejsetendenser for 2014 er skræddersyede koncepthoteller, fysisk aktive ferier og mobilen som ferieplanlægger nummer 1. Star Tour forudser en generel stigning i antallet af danskere, der rejser til fjerne og eksotiske destinationer som Bali og Burma, samt en stigning i rejser til ferielande som USA, Grækenland og Spanien. - Danskerne rejser rigtig meget. For mange er to og tre udenlandsrejser om året er ikke ualmindelige, og jo ældre vi bliver, jo mere rejser vi. Jeg vurderer, at den tendens fortsætter i 2014, ligesom danskerne i højere grad er optagede af ferier, der er tilpasset præcis ”mit behov”, og samtidig vil vi have meget for pengene, siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour, og fortsætter: - Den tid, hvor halvdelen charterflyet boede på samme hotel og var fuldt tilfredse med det, er forbi. Nu vil vi have et hotel, der passer lige til vores personlige behov, og flere valgmuligheder på ferien. Det er en international trend i rejsebranchen, og jeg tror på en kraftig stigning i typer af skræddersyede hoteller i fremtiden. I dag har vi børnefri hoteller, sportshoteller og familiehoteller. I fremtiden vil vi se langt flere hoteller, der er designet præcis til ”mine” behov, mener Stig Elling. 10 rejsetrends for 2014 1: Stigning i hoteller, der passer til alle typer af behov. Hoteller designet til at passe "dine specifikke behov” 2: Træningsferier. Flere tager på en egentlig træningsferie i bestemte sportsgrene. 3: Aktiv ferie. En tendens i generel stigning. Ønsket om at holde sig i form betyder, at flere og flere vil være aktive, også på deres ferie. Fra jogging på stranden til fitnesscentret på hotellet. 4: Tag det roligt. Parallelt med stigningen i aktive ferier, ser vi en mod-trend. Den anden del vil melde sig helt ud, og bare slappe af. De har en hektisk hverdag, og vil oplade batterierne på ferien. 5: Du er hvad du spiser. Sund kost . Øget fokus på sund mad - det være sig økologiske måltider eller raw food. 6: WiFi – når som helst og hvor som helst. Vi vil se Netflix på Blue Village børnehotellet, og vi vil tjekke TripAdvisor på mobiltelefonen. WiFi og gode forbindelser er påkrævet 24/7. 7: Feriechefen i lommen. Fremtiden er mobil og i fremtiden vil 50% af alle bookinger i forbindelse med ferien foretages via mobiltelefon. 8: Fortsat vækst til USA - primært Miami og New York, og en fortsat vækst af rejser til klassikerne Grækenland og Spanien. 9: Draget af det eksotiske. Vækst til fjerne og eksotiske lande og destinationer fortsætter, f.eks. til destinationer som Burma, Bali, Indien og Sydafrika. 10: Fortsat vækst i adventure-rejser og aktive ferier. En tendens, der kun bliver stærkere i takt med, at andelen af 50 + vokser i befolkningen. Minder for livet er en klar tendens blandt 50 + ifølge alle undersøgelser. Spørgsmålet er ikke længere, hvor du har rejst - men samtalerne vil fokusere på, hvad du oplevede og gjorde på rejsen, og med hvem.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Rejseåret 2014 er over os, og den danske rejsebranche kan, efter alt at dømme, se frem til endnu et år med rekord i antallet af ferier i udlandet. De vigtigste rejsetendenser for 2014 er skræddersyede koncepthoteller, fysisk aktive ferier og mobilen som ferieplanlægger nummer 1.

Star Tour forudser en generel stigning i antallet af danskere, der rejser til fjerne og eksotiske destinationer som Bali og Burma, samt en stigning i rejser til ferielande som USA, Grækenland og Spanien.

- Danskerne rejser rigtig meget. For mange er to og tre udenlandsrejser om året er ikke ualmindelige, og jo ældre vi bliver, jo mere rejser vi. Jeg vurderer, at den tendens fortsætter i 2014, ligesom danskerne i højere grad er optagede af ferier, der er tilpasset præcis ”mit behov”, og samtidig vil vi have meget for pengene, siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour, og fortsætter:

- Den tid, hvor halvdelen charterflyet boede på samme hotel og var fuldt tilfredse med det, er forbi. Nu vil vi have et hotel, der passer lige til vores personlige behov, og flere valgmuligheder på ferien. Det er en international trend i rejsebranchen, og jeg tror på en kraftig stigning i typer af skræddersyede hoteller i fremtiden. I dag har vi børnefri hoteller, sportshoteller og familiehoteller. I fremtiden vil vi se langt flere hoteller, der er designet præcis til ”mine” behov, mener Stig Elling.

10 rejsetrends for 2014

1: Stigning i hoteller, der passer til alle typer af behov. Hoteller designet til at passe "dine specifikke behov”

2: Træningsferier. Flere tager på en egentlig træningsferie i bestemte sportsgrene.

3: Aktiv ferie. En tendens i generel stigning. Ønsket om at holde sig i form betyder, at flere og flere vil være aktive, også på deres ferie. Fra jogging på stranden til fitnesscentret på hotellet.

4: Tag det roligt. Parallelt med stigningen i aktive ferier, ser vi en mod-trend. Den anden del vil melde sig helt ud, og bare slappe af. De har en hektisk hverdag, og vil oplade batterierne på ferien.

5: Du er hvad du spiser. Sund kost . Øget fokus på sund mad - det være sig økologiske måltider eller raw food.

6: WiFi – når som helst og hvor som helst. Vi vil se Netflix på Blue Village børnehotellet, og vi vil tjekke TripAdvisor på mobiltelefonen. WiFi og gode forbindelser er påkrævet 24/7.

7: Feriechefen i lommen. Fremtiden er mobil og i fremtiden vil 50% af alle bookinger i forbindelse med ferien foretages via mobiltelefon.

8: Fortsat vækst til USA - primært Miami og New York, og en fortsat vækst af rejser til klassikerne Grækenland og Spanien.

9: Draget af det eksotiske. Vækst til fjerne og eksotiske lande og destinationer fortsætter, f.eks. til destinationer som Burma, Bali, Indien og Sydafrika.

10: Fortsat vækst i adventure-rejser og aktive ferier. En tendens, der kun bliver stærkere i takt med, at andelen af 50 + vokser i befolkningen. Minder for livet er en klar tendens blandt 50 + ifølge alle undersøgelser. Spørgsmålet er ikke længere, hvor du har rejst - men samtalerne vil fokusere på, hvad du oplevede og gjorde på rejsen, og med hvem.