Hvis man skal sige en ting, så er det, at danskerne generelt er super er glade for deres trailere.
Faktisk er Danmark et af de europæiske lande med det højeste antal trailere pr. indbygger, og tallet er støt stigende.
Der findes over 900.000 trailere i Danmark. Men har vi egentlig styr på det der med at køre med trailer?
Har du have, er traileren næsten uundværlig, så enten skal du investere i en trailer selv, eller du skal låne naboens – eller benytte dig af muligheden for at leje en gratis trailer ved byggemarkeder m.m.
Uanset hvor du skaffer din trailer fra, er der ting, du skal være opmærksom på, før du læsser den med haveaffald, belægningssten og nye buske til haven.
Det kan nemlig blive både farligt og dyrt ikke at have styr på reglerne for trailerkørsel, forklarer Christian Jensen, der er tekniker hos Bridgestone.
Sådan skriver Bridgestone i en pressemeddelelse.
Risikerer stor bøde
Har du styr på, hvor tungt et læs din bil må trække? Har du styr på, hvor mange kilo, du må laste traileren med? Eller kigger du mest på, om traileren er fyldt op?
Det er nemt at overlæsse en trailer, da den ofte kan rumme større mængder, end den må køre med. Kig på total- og lastevægt på et skilt på traileren og forhold dig kritisk til de ting, du fylder i.
Med sand, grus eller fliser kommer vægten lynhurtigt for højt op. Risikoen er, at traileren bryder sammen på vejen, eller den kan komme i svingninger, når du kører – og så er du og dit vogntog til fare for andre trafikanter.
Kører du med overlæs, risikerer du bøde. Bøden udgør 75 kr. pr. procent overvægt på traileren, men minimumbeløbet er 1.000 kr. Du kan derfor ende med en regning på flere tusinde kroner.
Vurderer politiet, at vogntoget er til fare for færdselssikkerheden, kan du få en betinget frakendelse af kørekortet.
Fordel vægten jævnt, når du læsser traileren. Er der for meget vægt bagerst i traileren, kan det få den til at slingre. Sørg også for at sikre læsset med reb, sikkerhedsremme eller helst en presenning.
Kan være farligt
Det kan faktisk også være farligt at køre med en tom trailer, understreger Christian Jensen:
"Du mærker ikke vægten på samme måde og kommer nemt til at køre for stærkt. Og til at være uopmærksom i svingene, hvor traileren nemt kommer op over fortov og cykelsti til fare for de bløde trafikanter. Kører du mere end 30 procent for hurtigt med en trailer efter bilen, får du et klip i kørekortet."
Og så er der dækkene, som er dækekspertens helt store fokusområde
"Et trailerdæk går ofte til, længe før det slides ned. Gummiet mørner simpelthen, så vær opmærksom og kig dækkene efter med jævne mellemrum, så du ikke pludselig står med en trailer fyldt med haveaffald og et flækket trailerdæk."
Du skal også være opmærksom på dækkenes mønster. Slidte dæk forøger bremselængden og gør din kørsel ustabil – i særdeleshed, hvis traileren er tungt læsset.
Den lovpligtige mønsterdybde herhjemme er kun på 1,6 mm, men Bridgestone anbefaler, at du både tjekker og skifter dækkene, før du rammer de 1,6 mm.
Dæktrykket må endelig ikke være for lavt, det slider voldsomt på dækkene – og ved tungt læs skal det være højere end normalt for at give dig kontrol over vogntoget. Tjek også, at traileren kobler rigtigt på bilen, og at lygter og blinklys virker, som de skal.