Siden 1. januar har fire læger ringet til den nye 1813-akuttelefon i Region Hovedstaden mere end 255 gange.
Det oplyser regionen til Ritzau efter at have gennemgået opkaldene. nbsp;
- De lægger på eller også skælder de sygeplejersken ud, siger koncerndirektør i Region Hovedstaden, Svend Hartling, til Ritzau.
En enkelt læge har ringet 115 gange inden for én time, oplyser regionen. Og når lægen kommer igennem til en sygeplejerske, konstateres blot: "der er ikke andet, jeg vil bare klage over der her, fordi det er simpelthen urimeligt."
Desuden har 13 forskellige numre ringet 711 gange til 1813 siden 1. januar, noget som ifølge regionen kan betegnes som chikaneopkald.
- Vi forventer nu, at vi får en uforbeholden støtte fra lægeforening til at få deres medlemmer til at, jeg havde nær sagt, opføre sig ordentlig, siger han.
Svend Hartling beskylder opkaldene for at være årsag til, at akuttelefonen gik ned nytårsnat.
- Det har da påvirket vores ventetider, og der da igen tvivl om, at disse mange opkald kan være en udløsende grund til, at vores telefoner gik ned 1. januar, siger han.
Bare 12 timer efter, at den nye akuttelefon trådte i kraft, var det ikke muligt at få fat i sygeplejerskerne. I stedet lyder en mekanisk modtagelse:
"Alle linjer er optaget. Ikke flere kan stå i kø. Forsøg senere. Hvis det drejer sig om en livstruende situation, skal du ringe 112".
I 1813-linjens korte levetid har nogle borgere med behov for hjælp måttet vente i godt en time, før de er kommet igennem til en sygeplejerske, og langt over en time inden de eventuelt er blevet stillet videre til en læge.
/ritzau/