Efter 5 år er det slut: Populært dansk tøjmærke konkurs

Emil Martesen

5 uger siden

|

09/12/2024
Nyheder
Foto: Google Street View
Efter 5 år er det slut.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Danskerne har en forkærlighed for det unikke, og tøjmærket Division har på kort tid indtaget en særlig plads i mange garderober landet over.

Med sine karakteristiske bomberjakker, der forvandlede gammelt arbejdstøj til moderne modeikoner, har mærket ramt en nerve hos både unge og ældre, der værdsætter bæredygtighed og kreativitet.

Men som mange efterhånden ved, så kan modebranchen være en benhård arena.

Det har mange tøjmærker, både mærker i deres spæde start og veletablerede brands, måttet erkende i tidens løb.

Nu har endnu et tøjmærke kastet håndklædet i ringen.

Det danske brand (Di)vision er gået konkurs.

Det skriver FashionForum.

“Det er med stor beklagelse, at vi har måttet træffe beslutningen om at lukke (di)vision. I de sidste fem år har vi lagt utallige timer i at skabe en virksomhed med fokus på bæredygtighed gennem genbrug af gamle materialer og anvendelse af deadstock for at sikre, at materialer ikke destrueres,” udtaler medstifter Simon Wick.

(Di)vision, som blev stiftet i 2019, har ellers været på alles læber de seneste år.

Brandets unikke designs og bæredygtige koncept fik stor traction på det danske marked, hvor særligt de unge tog konceptet til sig.

Tøjmærket havde dog svært ved at komme ud over landegrænserne.

Stort underskud

I 2023 oplevede virksomheden en rekordomsætning, men udfordringerne hobede sig op, og i regnskabet fremgik det, at de for året fremlagde et underskud på knap 658.000 kroner, samt at egenkapitalen var nede på -3.024.664 kroner.

Selvom konkursen er en realitet, udelukker Simon Wick ikke, at Division en dag kan få en ny chance. Hvis mulighederne opstår, kan det være, at brandet genopstår i en ny form.

Konkursen vidner om de udfordringer, der ofte følger med store ambitioner i en branche, hvor investeringer og økonomisk stabilitet kan være svære at forene.