Problemer med flere lokomotiver. Grænse- og id-kontrol på strækningen mod Sverige. Og ikke mindst det omfattende sporarbejde på Fyn.
Der er adskillige årsager til, at DSB kørte med forsinkelser i april.
På 13 ud af 19 strækninger levede selskabet ikke op til sine egne krav om såkaldt rettidighed. Det skriver DR.
Forsinkelserne er ikke tilfredsstillende, erkender administrerende direktør i DSB Flemming Jensen. Målet for DSB er, at 81,8 procent af togene skal køre til tiden. Men det lykkedes altså blot på seks strækninger i sidste måned.
- Kunde-rettidigheden på vores fjern- og regionaltrafik har - egentlig ikke kun i april, men i hele 2016 - ligget på et utilfredsstillende resultat, siger Flemming Jensen til DR.
Han forklarer, at cirka halvdelen af forsinkelserne er ganske små og ligger i tidsintervallet tre til seks minutter.
- Derfor kommer vi også til – på den anden side af det sporarbejde, vi laver her til sommer – at lave nogle minutjusteringer på vores køreplaner, som betyder, at vi forventeligt kan få en højere rettidighed, siger Flemming Jensen.
Forsinkelserne hos DSB skaber - næppe overraskende - frustrationer blandt pendlerne.
- For at sige det lige ud, så er det jo en katastrofe, siger pendlerrepræsentant Danny W. Pedersen fra Roskilde Pendlerklub til DR.
- Der er nogle pendlere, der kommer for sent på arbejde og skal komme med en masse forfærdelige forklaringer, siger han.
Og i pendlergruppen Viby Sjælland føler talsmand Bent Gade ikke, at DSB gør ret meget for at komme af med problemerne.
- DSB siger, at de gør alt for at gøre det bedre, men de har jo stort set ikke gjort andet end at snakke. Der har ikke været handling bag det, siger han til DR.
Ifølge DR har begge pendlerforeninger fået besked fra DSB om, at "der kommer handling til august".
/ritzau/