Inden for to år venter det australske flyselskab Qantas at være klar med direkte flyvninger mellem Nordeuropa og Australien.
Den britiske avis The Independent skriver, at Qantas i 2017 får leveret nye maskiner af typen Boeing 787-9. De nye langdistancefly vil for første gang åbne for, at der kan flyves direkte mellem Europa og Australien.
Avisen citerer Qantas-direktør Alan Joyce for at sige til mediet Air Transport World, at det kan betyde en direkte forbindelse mellem den britiske hovedstad, London, og Perth i det vestlige Australien.
Det er en strækning på omkring 15.000 kilometer, og under sådan en direkte flyvning skal man nok lære sine medpassagerer at kende.
For det vil tage en Boeing 787-9 18 timer at tilbagelægge strækningen.
I øjeblikket er ruterne mellem Australien og Europa noget mere langvarige, og de indebærer mindst stop. Der er typisk mellemlandinger i Dubai, Singapore eller et andet sted i Asien.
The Independent skriver, at hvis der skal etableres ruter på 18 timers uafbrudt flyvning, skal der være ekstra besætning om bord på de nye Boeing-fly. Det gælder både piloter og kabinepersonale.
Qantas har i øjeblikket rekorden for den længste trafikrute i verden. Det er den direkte rute mellem Sydney og Fort Worth i Texas.
Denne flyvning er på cirka 13.800 kilometer og tager 17 timer.
Om der så er penge i en rute mellem London og Perth er en anden sag. Perth ligger i det vestlige Australien, hvor økonomien lige nu er ramt af lave priser på råvarer. Der er mange miner her.
Det kan betyde færre forretningsrejsende, og de er ellers er den kundegruppe, der kan holde en rute i live økonomisk, da de ofte er klar til at betale dyrere billetter end almindelige turister.
I øvrigt er der et andet problem i Perth. Hvis lufthavnen er lukket på grund af eksempelvis en storm, er der 2,5 timers flyvning til den nærmeste store internationale lufthavn - det er den i Adelaide.
/ritzau/