Dyreejere betaler gerne lidt ekstra for at kunne fodre deres pelsede venner med økologi.
Således melder Økologisk Landsforening, at økologisk hunde- og kattemad har haft fremgang i danske supermarkeder de seneste år.
- Markedet for økologisk hunde- og kattefoder har været et marked i vækst, siger markedskonsulent Helle Bossen fra Økologisk Landsforening.
En af forhandlerne af økologisk foder er Coop, som sælger det under mærket Änglamark. Det økologiske hunde- og kattefoder har været på hylderne i cirka to år i koncernens kæder Superbrugsen og Kvickly.
- Vi sælger økologisk dyrefoder, fordi der er en interesse for det hos de forbrugere, der selv er optaget af at spise så økologisk som muligt, siger kommunikationsdirektøren i Coop, Jens Juul Nielsen.
Og der er udsigt til, at økologi til kæledyrene skal fylde mere i butikkerne fremover.
- Det har vist sig, at salget går godt, og derfor tror vi også, at der kommer flere varianter af økologisk dyremad de kommende år, siger Jens Juul Nielsen.
Det økologiske foder udgør dog stadig kun promiller af det samlede salg af dyrefoder i Coop-koncernen, fortæller kommunikationsdirektøren. Hvor mange penge salget udgør, er imidlertid en forretningshemmelighed.
Men gør det overhovedet nogen forskel for hundes og kattes sundhed, om de får konventionelle eller økologiske foderpiller og vådkost?
Der er ikke beviser for, at økologisk foder er det bedste, fortæller dyrlæge, professor og specialist i klinisk ernæring Charlotte Bjørnvad fra Københavns Universitet.
- Der er en masse miljømæssige fordele ved at købe økologisk foder, fordi produktionen af det netop er mere skånsom over for miljøet. Men om økologisk foder har en sundhedsfremmende effekt, det ved man faktisk ikke.
Til gengæld har studier vist, at der er øget risiko for såkaldte svampetoksiner - altså giftstoffer - i økologisk foder. Den slags kan øge risikoen for leverproblemer.
Ifølge Økologisk Landsforening blev salget af økologisk hundemad i danske supermarkeder fordoblet fra 2013 til 2014. Og i første halvår 2015 var salget 30 procent større end i samme periode året før.
Også salget af økologisk kattemad blev fordoblet fra 2013 til 2014, men i 2015 er salget nogenlunde på niveau med 2014, oplyser Økologisk Landsforening.
/ritzau/