Danskerne ser fortsat skævt til Danske Bank

admin

10 år siden

|

15/04/2014

Dagens topnyheder

Mens Danske Bank har fået rettet op på indtjeningen efter de hårde år under finanskrisen, så er bankens omdømme hos forbrugerne fortsat i bund.

Det viser en måling i Børsen over de 40 mest synlige brands i Danmark.

Undersøgelsen omfatter også kæmpemæssige udenlandske firmer som for eksempel burgerkæden McDonalds og IT-virksomheden Apple.

Men selv cheeseburgere og iPhones kan ikke stille noget op over for Lego-klodser.

Succesvirksomheden fra Billund er befolkningens favorit og har landets stærkeste omdømme ifølge de 6685 forbrugere, som har deltaget i undersøgelsen fra Reputation Institute.

- Virksomhederne i toppen er dem, som på begavet vis er begyndt at investere i et godt omdømme, hvorimod de andre måske kigger på omdømmet en gang om året og tager tæskene, når de kommer dertil, siger analysefirmaets direktør, Henrik Strøier, til Børsen.

Mens en virksomhed som Coca-Cola har forbedret sit omdømme blandt forbrugerne og er rykket 10 pladser frem til en 14. plads i forhold til året før, så er stillingen i top og bund uændret.

Lego er igen nummer ét og Danske Bank igen nummer sjok.

Banken har ikke ønsket at stille op til et interview med Børsen om målingen, men i et skriftlig svar fra Jeanette Fangel Lønstrup, chef for marketings- og kommunikationsafdelingen, hedder det:

- Undersøgelsens resultater kommer ikke bag på os. Det er ingen hemmelighed, at 2013 var et turbulent år, hvor vi fik en del kritik, og først for nylig har vores omdømme stabiliseret sig. Der er ingen nem eller hurtig vej tilbage.

Butikskæden Matas har fortrængt Novo Nordisk på listens andenplads, mens landets største virksomhedsgruppe, A.P. Møller - Mærsk, er nummer ni på listen. En tilbagegang på fem pladser i forhold til sidste år.

/ritzau/