Bæredygtighed har efterhånden fået en høj stjerne hos mange danskere - og ikke mindst virksomheder, der i den grad er begyndt at tage kampen op med de globale udfordringer.
Og en af de virksomheder er Arla, der de seneste måneder har implementeret et EU-direktiv om engangsplast fra 2019 sammen med et hav af andre drikkevareproducenter.
Det skriver TV 2.
Direktivet har bestemt, at kapsler og låg af plast fra næste sommer kun må sælges, hvis de sidder fast på beholderen. Dette tiltag, der har til formål at reducere plastaffald, har affødt en sand storm af reaktioner fra forbrugerne.
Tiltaget er ikke ligefrem faldet i god jord hos danskerne.
Det viser et opslag fra 26. oktober, hvor mælkeproducenten selv har spurgt danskerne direkte om deres holdning til de nye låg.
Opslaget har i skrivende stund fået over 500 kommentarer, hvor danskerne ikke lægger skjul på deres holdning:
"Det er simpelthen det argeste lort. Jeg er tosset over det og irriteret. Har altid købt jeres mælk, fordi det var nemt for mig at skrue låget af, nu har I gjort det megabesværligt. Nu må jeg ud at finde en anden mælk", skriver Lotte Palmelund på Arlas Facebook-opslag.
Administrerende direktør hos Plastic Change, Louise Lerche-Gredal understreger dog vigtigheden af denne ændring:
"Det vil mindske en særlig kategori af plastik i naturen. Det er sådan, at plastiklåg faktisk er den tredjemest hyppige kategori af plastikaffald, vi finder i vores havmiljø. Også i Danmark på trods af, at vi har et velfungerende retursystem".
Ikke desto mindre erkender Arla dog udfordringen og er i gang med at finde en bedre løsning inden for rammerne af direktivet:
"Vi ved, at mange danskere er glade for skruelåget", siger Carina Østergaard, PR- og kommunikationsansvarlig i Arla, og tilføjer, at de overvejer at fjerne låget på flere af deres produkter.
EU's mål er at indsamle 90 procent af alle plastflasker i 2030 og genanvende mere plastemballage. De nye skruelåg er et skridt på denne vej, men spørgsmålet er, om forbrugerne er villige til at acceptere denne nye virkelighed.