Når vi danskere køber bil, så er vi drevet af fornuft og økonomi frem for design og bilen som et statussymbol.
Det viser ny international undersøgelse lavet af Red Shift og BilBasen.
Danskernes bil skal først og fremmest kunne købes billigt, være pålidelig og have lave omkostninger ved drift.
Af i alt 1006 danske respondenter svarer 37 procent, at værdi for pengene, pålidelighed og omkostninger ved drift er det vigtigste ved at eje bil. Til sammenligning er det tal kun 22 procent hos de ni øvrige lande i undersøgelsen.
Følg Dagens.dk på Facebook - klik her.
- Det er dyrt at holde bil i Danmark, og derfor er vi meget fokuserede på, hvor meget bil vi får for pengene, for at sige det direkte, siger Morten Heuing, administrerende direktør for BilBasen og DBA Biler.
Samme undersøgelse viser også, at det kun er 11 procent af danskerne, der vægter mærke, design og bilen som statussymbol højest.
Hos de øvrige ni lande, som Danmark sammenlignes med, mener gennemsnitlig 23 procent, at mærket, designet og det symbolske kommer i første række.
- Danmark er ledende i forhold til en international tendens, hvor forbrugerne primært har fokus på de basale behov for transport, og derfor har det mindre betydning, hvilken prestigeværdi, der er forbundet med bilmærket, siger Morten Heuing.
Når danskerne konkret skal prioritere det vigtigste ved at købe bil i rækkefølge, rangerer de pålidelighed, købsprisen, driftsomkostningerne og styringen i nævnte rækkefølge.