De danske forbrugere kan se frem til prisnedsættelser i supermarkederne, som virksomhederne i detailhandlen forbereder sig på at indføre.
Ifølge dugfriske tal fra Danmarks Statistik forventer hele 58 procent af fødevarehandlende virksomheder at sænke priserne i de kommende tre måneder, hvilket er den højeste andel i de seneste 12 års statistik.
Selvom kun tre procent af virksomhederne har rapporteret prisnedsættelser i de foregående tre måneder, indikerer denne nye tendens en positiv udvikling.
Det skriver B.T.
B.T.s forbrugerredaktør, Niels Philip Kjeldsen, kommenterer også, at forbrugerne længe har gået og ventet på, at prisnedsættelserne skulle komme. De kan derfor glæde sig over, at omkostningspresset for supermarkederne er lettet.
Hertil forklarer Niels Phillip Kjeldsen: "Tallene stemmer godt overens med det massive tryk af budskaber, vi ser i supermarkederne i øjeblikket. Det handler stort set udelukkende om lave priser eller prisfald hele vejen rundt. Der er lagt op til en massiv kamp om at stå bedst på pris, og det er betryggende at se, at så mange supermarkeder reelt forventer at sætte handling bag ordene og sætte priserne ned."
Selvom dette er gode nyheder for danske husholdninger, er det dog ikke ensbetydende med, at forbrugerne skal forvente de helt store prisnedsættelser. Derudover skal man også altid huske, at der er forskel på tanke og handling.