Dansk megaprojekt er truet: Meget bekymrende

Laurids Gjelstrup

2 timer siden

|

16/10/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Bekymrende nyt for projektet

Dagens topnyheder

Den danske stat har brugt tonsvis af penge på broer i Danmark, og nu arbejdes der på forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, men ikke alt går som ønskede. Tysk kaos lurer nu i kulissen.

Det skriver Ekstra Bladet

Den dansk-tyske Femern-forbindelse, en af Danmarks største infrastrukturinvesteringer, står over for alvorlige udfordringer.

Tyske forsinkelser i jernbanedelen af projektet truer med at udsætte en afgørende del af forbindelsen i flere år, hvilket kan få vidtrækkende konsekvenser for transporten af gods mellem de to lande.

Projektet, som Danmark og EU tilsammen har investeret omkring 75 milliarder kroner i, skal gøre det muligt at transportere gods via en miljøvenlig jernbane over Femern Bælt.

Men ifølge nye oplysninger er der alvorlige problemer på den tyske side, som kan forsinke færdiggørelsen af jernbanelinjerne med fire til fem år – længe efter den planlagte åbning af tunnelen i 2029. Dette vil tvinge mere gods over på lastbiler i stedet for tog, hvilket går stik imod projektets miljømål.

Bekymring i folketinget

Transportminister Thomas Danielsen (V) har erkendt de tyske udfordringer.

"Jeg er opmærksom på udfordringerne med tidsplanen for færdiggørelsen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt-forbindelsen," udtaler han, og understreger, at emnet drøftes med hans tyske modpart.

Flere folketingsmedlemmer udtrykker bekymring. Thomas Jensen, Socialdemokratiets transportordfører, udtaler:

"Hvis der ikke kan køre godstog over Femern-forbindelsen fra starten af, vil det betyde, at meget mere gods må fragtes med lastvogn."

Enhedslistens Jette Gottlieb er heller ikke tilfreds med situationen, da det underminerer projektets oprindelige formål om at fremme togtransporten.

Selvom Danmark har gjort store fremskridt med byggeriet af den 18 kilometer lange tunnel, er det tyske jernbanenet stadig en stor udfordring, som kan forsinke hele projektets fulde potentiale i årevis.