Dansk Erhverv: Forbrugerne skal kunne sige fra

admin

|

08/04/2014

Dagens topnyheder

Danske særregler, der skal beskytte forbrugernes dataoplysninger, dur ikke. Det mener Lone Rasmussen, markedschef og forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.

- Der er nogle EU-regler på vej. Og vi bakker op om europæiske regler. Det er fuldstændig afgørende, at reglerne bliver europæiske, siger hun.

Det er Forbrugerrådet Tænk, Ingeniørforeningen og Rådet for Digital Sikkerhed, der mener, at det er på høje tid, at den danske persondatalov bliver strammet og gjort tidssvarende.

Loven blev lavet, inden der var noget, der hed cookies, sociale medier og big data. Og organisationerne er gået sammen om et fælles opråb til regeringen om bedre beskyttelse af forbrugerne, skriver Jyllands-Posten.

Når man i dag bevæger sig rundt på nettet, bliver der samlet information om ens søgninger - og de data er guld værd for eksempelvis detailhandlen, der kan målrette netreklamer til netop dig.

- I "Matador" kunne man i Damernes Magasin huske, at fru Fernando Møhge kunne lide den sorte atlaskes, og hvilken størrelse hun brugte. Og i dag bruger detailhandlen data til at lave en udvidet kundeservice, siger Lone Rasmussen.

Det betyder dog ikke, at Dansk Erhverv blåstempler den måde, hvorpå man i dag indsamler data.

- Vi bakker også op om, at der er gennemsigtighed. Og man skal vide, at man bliver registreret, og om oplysningerne bliver solgt videre. Det skal man give samtykke til, siger Dansk Erhvervs forbrugerpolitiske chef.

- Vi vil ikke have, man registrerer folk, uden de ved det. Vi vil ikke have, man lyver - at man siger, "vi sælger ikke dine data videre", og så gør man det alligevel. Vi vil også gerne have, at man kan slå cookies fra, siger hun.

Hos Dansk Erhverv mener man, at det er vigtigt at sikre, at forbrugeren har mulighed for at kunne bevæge sig på nettet uden at blive registreret.

/ritzau/