Forbrugerrådets forslag om at forlænge reklamationsretten på store forbrugsvarer som for eksempel biler og fladskærme møder modstand hos Dansk Erhverv, der repræsenterer 17.000 danske virksomheder.
I dag betyder reklamationsretten, at man kan klage over et fejlbehæftet produkt i to år. Men Dansk Erhvervs markedschef Lone Rasmussen mener, at mange producenter i forvejen i stedet tilbyder en garanti på dyre varer, der strækker sig ud over de to år.
- Jeg tror ikke, der er tale om et reelt problem. Mange producenter af dyrere forbrugsvarer som for eksempel biler, hårde hvidevarer og møbler giver i dag en længere produktgaranti end to år, siger Lone Rasmussen.
Hun mener samtidig, at det bliver svært for virksomhederne, hvis de skal administrere reklamationsretten forskelligt afhængig af produkttypen.
- Jo ældre et produkt bliver, jo sværere bliver det at afgøre om fejlen skyldes slid eller forkert anvendelse fra forbrugerens side eller der er tale om en oprindelig mangel.
- Det vil blive tungt for forhandlerne at administrere forskellige reklamationsfrister, og forslaget vil i den sidste ende gøre varerne dyrere, siger Lone Rasmussen.
Forbrugerrådet Tænk foreslår frem mod EU-parlamentsvalget fælles retningslinjer omkring reklamationsretten i EU. Og det er Dansk Erhverv som sådan ikke modstander af.
- Vi er som udgangspunkt tilhænger af fælles regler i EU - men det forudsætter, at de håndhæves ensartet. Det gør de slet ikke i dag. Det er konkurrenceforvridende, siger Lone Rasmussen.
/ritzau/