Coop trækker kendt kunstner i retten

Nicolai Busekist

65 uger siden

|

22/06/2023
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Coop har valgt at trække den kendte kunstner i retten. Det skyldes, at han har lavet et billede med en nyfortolkning af den ikoniske Irma-pige.

Dagens topnyheder

Dagligvaregiganten Coop har valgt at stævne kunstneren, der står bag det kendte galleri Art Pusher. De trækker ham i retten, da de mener, at han brudt deres ophavsret til Irma-pigen- 

Det skriver mediet DetailWatch ifølge Ritzau. 

Kunstneren, er juridisk har skiftet navn til Love Party, har gjort brug af Irma-pigen til flere værker. Selv kalder han det for en nyfortolkning af den ikoniske pige. 

Hos Coop er det dog ikke noget, de er specielt glade for. De mener nemlig, at han ved at lave disse værker har krænket deres varemærke og markedsføringsretlige beskyttelse. 

Love Party har anerkendt, at det er Irma-pigen, der bliver brugt til hans værker. Han mener dog ikke, at han krænker Coops ophavsret, ved at bruge hende til sine værker. 

Derfor har han også gjort det klart, at han ikke er tilfreds med, at Coop har valgt at stævne ham. Han mener nemlig blot, at han har gjort brug af sin ytringsfrihed. Af samme grund tager han sagen med 'sindsro'. 

På et af værkerne har han blandt andet tegnet Irma-pigen med en cigaret i munden. Ved siden af har han skrevet teksten 'Fuck Coop'. 

Et andet værk er hun vist med tatoveringer og en sort kjole, hvor hun deltager til festivalen Copenhell. Det er en stor rock- og metalfestival, der fandt sted i København i sidste uge. 

Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, siger til Ritzau, at man til en start forsøgte at gå i dialog med Art Pusher. Til trods for dette, har galleriet optrappet brugen og salget af produkter med Coops logo og Irma-pigen. 

Blandt andet har Love Party lavet krus og t-shirts med Irma-pigen, hvilket han ikke har fået tilladelse til. 

"Det udgør derfor en kommerciel udnyttelse og krænkelse af vores varemærkeret, ophavsret og markedsføringsretlige beskyttelse," siger Jens Juul Nielsen. 

Han siger også, at Coop har 'stor respekt for kunstnerisk udfoldelse', men at det ikke kan sidestilles med kommerciel udnyttelse af deres varemærke. 

"Så vi gør det for at forsvare Irma-pigen og vores værdier," lyder det også.