Tyveri i den danske detailhandel er stegt i takt med, at priserne på dagligvarer også er steget.
Hvis det lykkes for butikspersonalet at tilbageholde en tyv, ender vedkommende som oftest med at blive meldt til og sigtet af politiet.
Det er dog ikke kun banditter, der kan ende med at blive politianmeldt for overtrædelser af loven; det kan dagligvarekæderne nemlig også selv.
I en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden fremgår det, at syv danske virksomheder er blevet politianmeldt for brud på kontantreglen.
Dette skridt er taget efter en række klager fra perioden marts 2021 til sommeren 2023, hvor forbrugere har oplevet vanskeligheder med at benytte kontantbetaling i disse virksomheder.
Det skriver B.T.
Andreas Weidemann, den fungerende forbrugerombudsmand, understreger, at man ikke skal tage fejl af vigtigheden af kontantreglen i betalingsloven:
“Hvis en virksomhed tager imod betaling med kort eller mobil, så skal den også tage imod kontanter, medmindre der er tale om selvbetjening eller handel på nettet”, udtaler han.
Blandt de anmeldte virksomheder findes Casablanca Aarhus ApS og COOP Danmark A/S - som omfatter flere landsdækkende kæder som Kvickly og SuperBrugsen.
Overtrædelse af kontantreglen kan medføre bøder. Dette tiltag tjener til at beskytte forbrugere, der foretrækker eller kun har mulighed for at anvende kontanter.'
“Der er kunder, som ønsker eller kun kan betale med kontanter, og kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af disse kunder, lyder det fra Andreas Weidemann.
Forbrugerombudsmanden fungerer som en uafhængig myndighed med det formål at sikre, at virksomheder overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning.
Denne sag kaster lys over en vigtig del af forbrugerbeskyttelsen i Danmark, hvor retten til at anvende kontanter som betalingsmiddel står centralt.