På trods af at sommeren har budt på uro på de finansielle markeder og i Europa op til Storbritanniens EU-afstemning i juni, er BMW gået solidt frem. Det viser selskabets regnskab for andet kvartal.
605.534 BMW-producerede biler blev solgt. Det er en solidt stigning fra de 573.079, der rullede fra fabrikkerne i samme periode i 2015.
- Briterne besluttede at forlade EU. Beslutningen forventes ikke at have nogen effekt på BMW' aktiviteter i Storbritannien på kort sigt.
- I takt med, at reglerne for den frie bevægelighed for arbejdskraft og varer skal genforhandles, vil der være en periode med usikkerhed, skriver BMW i sit regnskab.
Væksten i salget af biler og motorcykler sendte omsætning op på 25,0 milliarder euro i de tre måneder, der sluttede med juni, og resultatet før skat til 2,8 milliarder euro. I de samme tre måneder i 2015 var de tal 24,0 og 2,6 milliarder euro.
BMW, der i år kan fejre 100-års jubilæum fra sit hovedkvarter i München, oplevede en solid vækst i alle sine mærker. Ikke mindst på grund af købeglade europæiske forbrugere.
Salget af moderbrandet BMW steg med over 50.000 til 986.557 i første halvdel af 2016.
Det er også gået fremad for den lille Mini, som der blev solgt 174.898 af i halvåret.
- De nye modeller boostede Minis salg i årets første halvår, og gjorde det muligt for Mini at sætte salgsrekord, skriver BMW.
For gruppens andet store britiske brand, Rolls-Royce, er salget for hele halvåret gået lidt tilbage, mens andet kvartal var stærkt. I alt blev der solgt 1684 Rolls-Royce i første halvår.
Der er blevet solgt markant færre Rolls-Royce Ghost, mens der til gengæld er blevet solgt flere Rolls-Royce Wraith og Dawn-modeller.
- Denne seneste tilgang til Rolls-Royce familien har givet det ventede boost til salget, der eller har været holdt tilbage af ændringer i produktionen, skriver BMW.
/ritzau/