Mange danskere glæder sig over de lave priser på smør op til højtider som påske og jul.
Supermarkedernes tilbud med Lurpak til en tier frister langt de fleste til at lægge flere pakker i kurven. Men bag de gode tilbud gemmer sig en anden virkelighed, som ikke nødvendigvis gavner forbrugeren på den lange bane.
Det skriver Danmarks Statistik ifølge BT
Selvom priskrigen om smør raser i kortere perioder, er det samlede billede af prisudviklingen alt andet end festligt.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik er prisen på smør steget med hele 27,7 procent det seneste år, som er en markant stigning, der placerer produktet øverst på listen over fødevarer med de største prisstigninger.
Lige efter kommer kaffe, chokolade og æg, som også har fået et ordentligt nøk opad.
Rokker ikke ved det store billede
Dagligvareekspert Bruno Christensen slår fast, at de midlertidige tilbud ikke rokker ved det store billede.
"Det har slet ikke nogen betydning for den samlede prisstigning, at flere dagligvarekæder lige op til en højtid sætter prisen ned på varer som smør," siger han.
Han forklarer, at kæder som Netto og Rema 1000 bevidst bruger de lavere priser som lokkemiddel i højtiderne, velvidende at kunderne strømmer til for at gøre et kup.
Forbrugerne har ifølge eksperten vænnet sig til mønstret:
Høje priser det meste af året, afbrudt af korte perioder med vilde tilbud, og det virker også på ham selv.
"Jeg hamstrer ikke, men jeg benytter mig af gode tilbud. Jeg gør ligesom de fleste andre," siger han.
Mens tilbudsskiltene lyser op i butikkerne, bør man måske huske, at priskrigen ofte blot er et glimt af håb i en generelt dyr virkelighed især når det gælder smør og andre dagligvarer, som aldrig har kostet forbrugerne mere end nu.