Fejlen på S-togenes fjernstyringsanlæg var egentlig forsvundet.
Men klokken ni fredag morgen kører anlægget igen ustabilt, oplyser Banedanmark, som derfor også afblæser en tidligere prognose om normal drift fra klokken 13 på S-togsnettet i hovedstadsområdet.
- Det driller stadig. Vi troede egentlig, at vi havde fundet fejlen for en halv time siden, men anlægget kører fortsat ustabilt. Så prognosen med klokken 13 er annulleret, siger Claus Christiansen, sektionschef i Banedanmark.
Efter at være sat næsten helt i stå tidligt fredag morgen er DSB dog i gang med at udrulle en nødplan, som indebærer 20 minutters drift på alle linjer og 10 minutters drift på ringbanen.
Men Banedanmark har ikke noget bud på, hvornår S-togene kan vende tilbage til den normale køreplan.
Fejlen på fjernstyringsanlægget medfører, at man fra kontrolcentret ikke kan se, hvor S-togene befinder sig, da de simpelthen er forsvundet fra oversigtsskærmene.
Som en del af nødplanen vil DSB derfor udstationere nogle af de S-togsrevisorer, der normalt tjekker billetter i togene, på udvalgte stationer, så de manuelt kan rapportere om togtrafikken til kontrolcentret, hvor man så kan danne sig et overblik over trafikken.
Også torsdag morgen var der store problemer med fjernstyringsanlægget, hvilket en overgang fik samtlige S-tog til at holde stille.
Siden har Banedanmark i samarbejde med leverandøren af fjernstyringsanlægget, Siemens, forsøgt at lokalisere fejlen. Men det er endnu ikke lykkedes.
Torsdag morgen var det ikke muligt for Banedanmark at få afløseren, et nødanlæg, op at køre, men det sker trods alt fredag morgen.
Torsdagens signalnedbrud berørte i alt 50.000 mennesker, lyder vurderingen fra DSB.
/ritzau/